When Adele, the only daughter of Cesare Cassina (heir of the company symbol of Made in Italy design), decided to build the house for her family with her husband Rodrigo Rodriquez , even if she has entrusted many famous architects , she chosed the almost unknown Colin Glennie, as a gesture of independence from the father figure. English by birth and Swiss by adoption, with Italian contacts and clients since the mid-1960s, Glennie is wrongly forgotten, despite his close relations with Le Corbusier which had also earned him the trust of Heidi Weber to finish the Maison de l'Homme in Zurich. Unlike many of his peers, he preferred to study residential interiors rather than large urban projects, small caskets of sartorial domesticity in which to verify “all designed” solutions, from the architectural scale to the furnishing detail. Villa Rodriquez at Ronco di Carimate is an example of Glennie's work as the heir of the Modern Movement way for the new generation of a enlightened bourgeoisie.
Quando Adele, figlia unica di Cesare Cassina ed erede dell'azienda simbolo del design Made in Italy, decise con il marito Rodrigo Rodriquez di costruire la casa per la propria famiglia, tra tutti i famosi architetti a cui si sarebbe potuta affidare, scelse il quasi sconosciuto Colin Glennie, come gesto evidente di indipendenza dalla figura paterna. Inglese di nascita e svizzero di adozione, con contatti e committenti italiani fin dalla metà degli anni '60, Glennie risulta a torto obliato nei libri di storia dell'architettura, nonostante i suoi stretti rapporti con Le Corbusier che gli erano valsi anche la fiducia di Heidi Weber per terminare la Maison de l'Homme a Zurigo. Diversamente da molti suoi coetanei, ai grandi progetti urbani aveva preferito l'approfondimento degli interni residenziali, piccoli scrigni di domesticità sartoriale nei quali verificare soluzioni “tutte disegnate”, dalla scala architettonica al dettaglio d'arredo. Villa Rodriquez al Ronco di Carimate è l'esempio di come le linee del Movimento Moderno di cui Glennie si sentiva erede venivano declinate dalla rara capacità di dialogo e confronto con committenti che quasi sempre diventavano amici, e traghettate nelle forme degli anni '70 ricercate dalle nuove generazioni di una certa borghesia illuminata.
Cattiodoro S (2020). L’altro architetto dei Cassina. Colin Glennie a casa di Adele. In G. Cafiero, N. Flora, P. Giardiello (a cura di), Costruire l’abitare contemporaneo : nuovi temi e metodi del progetto (pp. 139-143). ITA : Il Poligrafo.
L’altro architetto dei Cassina. Colin Glennie a casa di Adele
Cattiodoro S
2020-01-01
Abstract
When Adele, the only daughter of Cesare Cassina (heir of the company symbol of Made in Italy design), decided to build the house for her family with her husband Rodrigo Rodriquez , even if she has entrusted many famous architects , she chosed the almost unknown Colin Glennie, as a gesture of independence from the father figure. English by birth and Swiss by adoption, with Italian contacts and clients since the mid-1960s, Glennie is wrongly forgotten, despite his close relations with Le Corbusier which had also earned him the trust of Heidi Weber to finish the Maison de l'Homme in Zurich. Unlike many of his peers, he preferred to study residential interiors rather than large urban projects, small caskets of sartorial domesticity in which to verify “all designed” solutions, from the architectural scale to the furnishing detail. Villa Rodriquez at Ronco di Carimate is an example of Glennie's work as the heir of the Modern Movement way for the new generation of a enlightened bourgeoisie.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Colin Glennie a casa di Adele_Il_Poligrafo_Costuire_l'abitare_contemporaneo_Cattiodoro_def.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
2.66 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.66 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.