The Covid-19 pandemic has led to the massive closure of face-to-face activities of universities and significantly altered the ways of carrying out internship in compliance with the regional laws. Due to its practical and contextualized nature, the internship is a complex activity to be carried out in remote mode. Yet, the universities have tried to offer solutions for the conclusion of the internship within the deadline set by law. Between March and April 2021, an online questionnaire that addressed the different aspects of teaching in emergency circumstances was administered to 2511 future teachers. The participants included both the students enrolled in the fifth cycle Specialization Course for Special Needs Education and the students enrolled in Master’s Degree Course in Primary Level Education (LM-85bis) at the University of Palermo. The survey allowed us to gather data about the applied didactic and organizational strategies, the critical issues and the training effectiveness. This paper presents the research structure and a first description of the collected data. Despite some certain limits and constraints caused by the emergency situation, the survey allowed us to present some reflections on the remotely activated strategies by aiming to promote the re-thinking and re-planning of the internship that the medium/long-term closure of face-to-face activities has called into question.

La sospensione delle attività universitarie in presenza ha portato gli atenei a dover ripensare le modalità di svolgimento dei tirocini, nel rispetto della cornice normativa della regione di appartenenza. Nonostante il tirocinio sia un’attività complessa da tradurre in modalità a distanza, proprio per la sua natura pratica e contestualizzata, le università hanno cercato di dare una risposta tempestiva che risolvesse i problemi concreti sorti per la conclusione del tirocinio entro la scadenza prevista dalla norma, a fronte del cambiamento di scenario legato all’emergenza sanitaria. Tra Marzo e Aprile 2021 è stato somministrato a 2511 futuri insegnanti un questionario on line che affrontava i diversi aspetti della didattica in condizioni di emergenza, con particolare attenzione alle problematiche del tirocinio. Il questionario, rivolto ai corsisti iscritti al quinto ciclo del Corso di specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità e agli studenti del Corso di Laurea Magistrale in Scienze della Formazione Primaria (LM-85bis) dell’Università di Palermo, ha permesso di raccogliere informazioni sulle strategie organizzative e didattiche adottate, sulle criticità e sulla valutazione dell’efficacia formativa degli interventi realizzati. In questo contributo sono presentati l’impianto della ricerca e una prima descrizione dei dati raccolti. Nonostante gli evidenti limiti e vincoli dovuti alla situazione emergenziale, la ricognizione effettuata permette di presentare alcune riflessioni sulle strategie a distanza attivate, con l’obiettivo di offrire stimoli al ripensamento e alla progettazione del tirocinio, che la fase di sospensione a medio-lungo termine delle attività in presenza ha messo in discussione.

La Marca Alessandra (2022). Il tirocinio dei futuri insegnanti al tempo del Covid-19. PEDAGOGIA E VITA, 1(3), 50-63.

Il tirocinio dei futuri insegnanti al tempo del Covid-19

La Marca Alessandra
2022-01-01

Abstract

The Covid-19 pandemic has led to the massive closure of face-to-face activities of universities and significantly altered the ways of carrying out internship in compliance with the regional laws. Due to its practical and contextualized nature, the internship is a complex activity to be carried out in remote mode. Yet, the universities have tried to offer solutions for the conclusion of the internship within the deadline set by law. Between March and April 2021, an online questionnaire that addressed the different aspects of teaching in emergency circumstances was administered to 2511 future teachers. The participants included both the students enrolled in the fifth cycle Specialization Course for Special Needs Education and the students enrolled in Master’s Degree Course in Primary Level Education (LM-85bis) at the University of Palermo. The survey allowed us to gather data about the applied didactic and organizational strategies, the critical issues and the training effectiveness. This paper presents the research structure and a first description of the collected data. Despite some certain limits and constraints caused by the emergency situation, the survey allowed us to present some reflections on the remotely activated strategies by aiming to promote the re-thinking and re-planning of the internship that the medium/long-term closure of face-to-face activities has called into question.
2022
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca Alessandra (2022). Il tirocinio dei futuri insegnanti al tempo del Covid-19. PEDAGOGIA E VITA, 1(3), 50-63.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pedagogia e Vita on line 3_2021_LaMarca.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: pdf
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.34 MB
Formato Adobe PDF
1.34 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/555152
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact