John Dewey’s pedagogy can be seen today as a useful resource to face the complex and dramatic period characterised by the Covid-19. It is for this reason that the contribution, through some references to the most significant writings of Dewey’s perspective, intends to reflect on the relevance of deweyan’s thought, making explicit reference to his idea of democracy as a way of life and highlighting how schools can contribute to cope with complex circumstances such as those of today, designing and implementing educational processes aimed at transmitting and testing democratic principles and forming responsible personalities.

La pedagogia di John Dewey può essere oggi intesa come una risorsa utile per fronteggiare il periodo complesso e drammatico caratterizzato dalla pandemia da Covid-19. È per questo motivo che il contributo, attraverso alcuni riferimenti alle opere più significative della prospettiva deweyana, intende riflettere sull’attualità del pensiero deweyano, facendo un esplicito riferimento alla sulla sua idea di democrazia come a way of life e ponendo in risalto in che modo le scuole possano contribuire a fronteggiare circostanze complesse come quelle attuali, progettando e realizzando dei processi educativi mirati alla trasmissione e alla sperimentazione dei principi democratici e alla formazione di personalità responsabili.

Jessica Pasca (2022). La scuola e la società in John Dewey ai tempi della pandemia da Covid-19. PEDAGOGIA E VITA, 73-78.

La scuola e la società in John Dewey ai tempi della pandemia da Covid-19

Jessica Pasca
2022-05-01

Abstract

John Dewey’s pedagogy can be seen today as a useful resource to face the complex and dramatic period characterised by the Covid-19. It is for this reason that the contribution, through some references to the most significant writings of Dewey’s perspective, intends to reflect on the relevance of deweyan’s thought, making explicit reference to his idea of democracy as a way of life and highlighting how schools can contribute to cope with complex circumstances such as those of today, designing and implementing educational processes aimed at transmitting and testing democratic principles and forming responsible personalities.
mag-2022
Jessica Pasca (2022). La scuola e la società in John Dewey ai tempi della pandemia da Covid-19. PEDAGOGIA E VITA, 73-78.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pedagogia e Vita on line 3_2021-2-pagine-73-78.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 680.84 kB
Formato Adobe PDF
680.84 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/554180
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact