The essay is located within a special issue of the Chilean journal "Estudios Constitutionales" edited with the aim of offering insights to the constituent convention that began its work in July 2021. The assembly was tasked with drafting a new constitutional charter after the 1980 Magna Charta approved during Pinochet's military regime. The journal's editors collected a number of contributions – which drew from different constitutional traditions of both Latin America and the Old Continent – to offer articulate arguments about the most debated rights. Clelia Bartoli's article offers a critical and comparative examination of how the right to education, in its different declinations, is defined and guaranteed in European constitutional charters, and then grapples with a proposal for Chile.
Il saggio di colloca all’interno di un numero speciale della rivista cilena “Estudios Constitutionales” nato con l’obiettivo di offrire spunti di riflessione alla convenzione costituente che ha avviato i suoi lavori nel luglio 2021. L’assemblea aveva il compito di redigere la carta costituzionale che avrebbe dovuto soppiantare la Costituzione del 1980 approvata durante il regime militare di Pinochet. I curatori della rivista hanno raccolto una serie di contributi – che traendo spunto da diverse tradizioni costituzionali sia Latinoamericane che del Vecchio continente – avrebbero potuto offrire un quadro articolato dei più discussi diritti. L’articolo di Clelia Bartoli propone una disamina critica e comparata di come il diritto all’educazione, nelle sue diverse declinazioni, venga definito e garantito nelle carte costituzionali europee, per poi cimentarsi in una proposta per il Cile.
Clelia Bartoli (2022). Il diritto all’educazione nelle costituzioni europee: una panoramica critica e una proposta per il Cile. ESTUDIOS CONSTITUCIONALES, Número especial, 207-217 [10.4067/S0718-52002022000300207].
Il diritto all’educazione nelle costituzioni europee: una panoramica critica e una proposta per il Cile
Clelia Bartoli
Membro del Collaboration Group
2022-05-01
Abstract
The essay is located within a special issue of the Chilean journal "Estudios Constitutionales" edited with the aim of offering insights to the constituent convention that began its work in July 2021. The assembly was tasked with drafting a new constitutional charter after the 1980 Magna Charta approved during Pinochet's military regime. The journal's editors collected a number of contributions – which drew from different constitutional traditions of both Latin America and the Old Continent – to offer articulate arguments about the most debated rights. Clelia Bartoli's article offers a critical and comparative examination of how the right to education, in its different declinations, is defined and guaranteed in European constitutional charters, and then grapples with a proposal for Chile.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Diritto all'educazione in Costituzioni Europee Estudios Constitutionales - CECOCH Numero speciale.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
266.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
266.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.