In the field of unconventional catering - from the mid-twentieth century to today, and who knows for how long - a war of signs is taking place that brings about different concepts of space. By scrolling through and reconstructing the main food brands (fast, slow and derivatives), one perceives how this tenacious conflict keeps in constant connection - in the manner of the Hjelmslevian principle of expansion / condensation of the discourse - company logos with architecture of the rooms, where the former allude to the latter and, vice versa, the latter physically give feedback to the topology that the former incessantly implement. If, as we know, man is what he eats, he is because he always and in any case dines somewhere. In other words, gastronomic subjectivity is always situated.
Nell’ambito della ristorazione non convenzionale – da metà Novecento a oggi, e chissà per quanto ancora – è in atto una guerra di segni che mette in campo differenti concezioni dello spazio. A scorrere, e ricostruire testualmente, i principali marchi del food (fast, slow e derivati) si percepisce come questo tenace conflitto tenga in costante connessione – al modo del principio hjelmsleviano d’espansione/condensazione del discorso – i logo aziendali con l’architettura dei locali, dove i primi alludono ai secondi e, viceversa, i secondi danno fisicamente riscontro alla topologia che i primi incessantemente mettono in opera. Se, come sappiamo, l’uomo è ciò che mangia, lo è perché pasteggia sempre e comunque da qualche parte. La soggettività gastronomica, in altri termini, è sempre situata.
Marrone Giovanni (2021). Strategie spaziali e guerre di segni: brand della ristorazione non convenzionale. In A. Giannitrapani (a cura di), Foodscapes: cibo in città (pp. 169-206). Milano : Mimesis.
Strategie spaziali e guerre di segni: brand della ristorazione non convenzionale
Marrone Giovanni
2021-06-01
Abstract
In the field of unconventional catering - from the mid-twentieth century to today, and who knows for how long - a war of signs is taking place that brings about different concepts of space. By scrolling through and reconstructing the main food brands (fast, slow and derivatives), one perceives how this tenacious conflict keeps in constant connection - in the manner of the Hjelmslevian principle of expansion / condensation of the discourse - company logos with architecture of the rooms, where the former allude to the latter and, vice versa, the latter physically give feedback to the topology that the former incessantly implement. If, as we know, man is what he eats, he is because he always and in any case dines somewhere. In other words, gastronomic subjectivity is always situated.File | Dimensione | Formato | |
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