The essay deals with the theme of a historical memory that does not fall into historicism and can only be the result of a public and collective narrative that does not flow into the construction of a monument. The sharing of a historical memory should not be understood as the construction of a shared product, the result of a process that systematizes the individual voices in a teleological sense, giving life to a single voice, but rather as the practice of heterogeneous and antagonistic positions that shy away from any systematizing drift that responds to the mechanism of reductio ad unum matrix of Western Eurocentric modernity that assimilates or expels the different positions. A memory, therefore, that shows a kind of syncretism, of anti-systematic hybridization that combines different archives, perspectives and languages.

Il saggio affronta il tema di una memoria storica che non ricada nello storicismo e può essere solo l’esito di una narrazione pubblica e collettiva che non confluisce nella costruzione di un monumento. La condivisione di una memoria storica non va intesa come la costruzione di un prodotto condiviso, esito di un processo che sistematizza in senso teleologico le singole voci, dando vita ad una voce singola, bensì  come la pratica delle posizioni eterogenee e antagoniste che rifuggono da qualsivoglia deriva sistematizzante che risponda al meccanismo di reductio ad unum matrice della modernità  eurocentrica occidentale che assimila o espelle le posizioni differenti. Una memoria, dunque, che mostra una sorta di sincretismo, di ibridazione anti-sistematica che combina archivi, prospettive e linguaggi diversi.

Marcenò Serena (2021). Come le tazze del vasaio. Narrazioni, verità e controcondotte. In F. Rizzuto, S. Vaccaro (a cura di), I saperi della comunicazione nell’era della post-verità (pp. 171-190). Palermo : Palermo University Press.

Come le tazze del vasaio. Narrazioni, verità e controcondotte

Marcenò Serena
2021-01-01

Abstract

The essay deals with the theme of a historical memory that does not fall into historicism and can only be the result of a public and collective narrative that does not flow into the construction of a monument. The sharing of a historical memory should not be understood as the construction of a shared product, the result of a process that systematizes the individual voices in a teleological sense, giving life to a single voice, but rather as the practice of heterogeneous and antagonistic positions that shy away from any systematizing drift that responds to the mechanism of reductio ad unum matrix of Western Eurocentric modernity that assimilates or expels the different positions. A memory, therefore, that shows a kind of syncretism, of anti-systematic hybridization that combines different archives, perspectives and languages.
2021
Marcenò Serena (2021). Come le tazze del vasaio. Narrazioni, verità e controcondotte. In F. Rizzuto, S. Vaccaro (a cura di), I saperi della comunicazione nell’era della post-verità (pp. 171-190). Palermo : Palermo University Press.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Marcenò Come le tazze del vasaio.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Saggio completo di frontespizio e indice
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 128.34 kB
Formato Adobe PDF
128.34 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/539728
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact