It is known that Italy’s migrant reception system offers several targeted interventions to recognize the educational needs expressed by migrants. This work, which originates from an empirical and problematic recon, intends to reflect on the peculiar situation in which unaccompanied migrant minors find themselves. Besides having to redefine their identity between past and future expectations, these minors have to experience migration in a condition of loneliness, being deprived of representation and assistance of their parents or legal guardians. It is necessary to highlight the latest changes introduced by the Italian legislative system, which aims to promote omo-cultural foster care and legal voluntary guardianship, with intent to encourage the emergence of a new idea of reception, by involving individuals or families in the process of social inclusion of migrant minors.

Nell’ambito del sistema di accoglienza in Italia, sappiamo che sono molteplici gli interventi mirati al riconoscimento del bisogno educativo che i migranti manifestano. Nello specifico del contributo, che prende avvio da una ricognizione empirica e problematica sul fenomeno migratorio, si intende riflettere sulla particolare situazione in cui si vengono a trovare i minori migranti soli o non accompagnati, i quali, oltre a dover ri-definire la propria identità tra il passato e le aspettative future, si trovano a sperimentare l’esperienza migratoria da soli, ovvero privi di assistenza e di rappresentanza da parte dei genitori o di altri adulti per loro legalmente responsabili. Si tratta, dunque, di porre in evidenza le recenti novità introdotte dal sistema legislativo italiano, il quale mira a promuovere l’Istituto dell’affido omoculturale e dell’affiancamento a tutore legale volontario, con l’intento di favorire una nuova idea di accoglienza, attraverso il coinvolgimento di singoli o famiglie che si affiancano nel percorso di inclusione dei minori migranti.

Fabio Alba (2019). Minori migranti soli o non accompagnati e le nuove forme di affiancamento a tutori legali. PEDAGOGIA E VITA, Anno 77 (2019/3), 84-91.

Minori migranti soli o non accompagnati e le nuove forme di affiancamento a tutori legali

Fabio Alba
2019-12-01

Abstract

It is known that Italy’s migrant reception system offers several targeted interventions to recognize the educational needs expressed by migrants. This work, which originates from an empirical and problematic recon, intends to reflect on the peculiar situation in which unaccompanied migrant minors find themselves. Besides having to redefine their identity between past and future expectations, these minors have to experience migration in a condition of loneliness, being deprived of representation and assistance of their parents or legal guardians. It is necessary to highlight the latest changes introduced by the Italian legislative system, which aims to promote omo-cultural foster care and legal voluntary guardianship, with intent to encourage the emergence of a new idea of reception, by involving individuals or families in the process of social inclusion of migrant minors.
dic-2019
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Fabio Alba (2019). Minori migranti soli o non accompagnati e le nuove forme di affiancamento a tutori legali. PEDAGOGIA E VITA, Anno 77 (2019/3), 84-91.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Minori Migranti e Tutori Legali_FabioALBA.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 9.91 MB
Formato Adobe PDF
9.91 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/530042
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact