The main reason for talking about The New Evangelization is the progressive process of de-Christianization and the loss of the essential human and educational values, especially in those countries of ancient Christian tradition. Pope Emeritus Benedict XVI has emphasized many times during His speeches that we are in need of education, saying that “parents are worried about their children and their future”, “teachers experience the sad situation of school decay” and “the society itself sees the foundation of communal life undermined because of the educational crisis”. However, people who are mostly in need of education are young generations: it is extremely important to find a way to solve this problem, because the contemporary crisis of education is also a crisis of faith in life. This work, taking Pope Emeritus Benedict XVI’s main speeches about education into consideration, deals with The New Evangelization, its consequences on education and the need of a rediscovery of faith by young generations in order to improve human relationships, so that education can successfully realize.

All’origine della riflessione sull’urgenza di una Nuova Evangelizzazione ci sta la constatazione di una diffusa situazione di crisi di valori cristiani e educativi, percepibili soprattutto nei Paesi di antica cristianità. Più volte, nei suoi discorsi, Benedetto XVI concentra l’attenzione sulla necessità di educazione: in primo luogo dei genitori «preoccupati e spesso angosciati per il futuro dei loro figli» degli insegnanti «che vivono la triste esperienza del degrado delle scuole» e della società stessa «che vede messe in dubbio dalla crisi dell’educazione le basi stesse della convivenza». Si evidenzia la necessità dell’educazione principalmente per le nuove generazioni. Ma la percezione di questa emergenza educativa non basta per rimediare alle risposte della coscienza di tanti; bisogna che vengano individuate le possibili strade per attuarla, poiché alla radice della crisi stessa dell’educazione c’è una forte crisi di fiducia nella vita. Il contributo, dopo aver riflettuto sui principali discorsi di Benedetto XVI sull’educazione nel corso del suo pontificato, si sofferma sui risvolti educativi della Nuova Evangelizzazione, e sul bisogno di riscoprire nelle nuove generazioni il dono della fede che passa attraverso la cura delle relazioni interpersonali ed è in questa relazione che l’educazione può realizzarsi efficacemente.

Fabio Alba (2015). Benedetto XVI e il compito urgente dell’educazione. NUOVA SECONDARIA, XXXIII(1), 9-13.

Benedetto XVI e il compito urgente dell’educazione

Fabio Alba
2015-09-01

Abstract

The main reason for talking about The New Evangelization is the progressive process of de-Christianization and the loss of the essential human and educational values, especially in those countries of ancient Christian tradition. Pope Emeritus Benedict XVI has emphasized many times during His speeches that we are in need of education, saying that “parents are worried about their children and their future”, “teachers experience the sad situation of school decay” and “the society itself sees the foundation of communal life undermined because of the educational crisis”. However, people who are mostly in need of education are young generations: it is extremely important to find a way to solve this problem, because the contemporary crisis of education is also a crisis of faith in life. This work, taking Pope Emeritus Benedict XVI’s main speeches about education into consideration, deals with The New Evangelization, its consequences on education and the need of a rediscovery of faith by young generations in order to improve human relationships, so that education can successfully realize.
set-2015
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Fabio Alba (2015). Benedetto XVI e il compito urgente dell’educazione. NUOVA SECONDARIA, XXXIII(1), 9-13.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fabio_ALBA_BenedettoXVI e l'educazione_ SR_2015.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 289.86 kB
Formato Adobe PDF
289.86 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/529859
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact