In terms of pedagogy, the “competencies paradigm” establishes one of the essential con-structs. Aspiring to a complete profile of this is the product of constant research involvingtheory and practice, ethics and technique. In educational contexts, hospitality profes-sionals are increasingly required to have the ability to manage interactions with peopleof different linguistic and cultural profiles. This contribution aims to reflect on the com-petencies of professionals in hospitality and protection networks in Italy. Specifically, theaim is to present the results of exploratory research on intercultural competencies con-ducted with hospitality operators. The exploratory research was conducted in Emilia Ro-magna in 2016, and implemented in Sicily in 2020. The final aim of the investigationwas to elaborate a theoretical and practical model for intercultural competencies in thehospitality systems for migrants in Italy.

In pedagogia, il “paradigma delle competenze” costituisce uno dei riferimenti essenziali. L’aspirazione verso un profilo completo della competenza è frutto di una ricerca costante di equilibrio fra teoria e pratica, fra etica e tecnica. Nei contesti educativi con persone migranti, agli operatori dell’accoglienza sono richieste, oltre alle conoscenze, abilità attea saper gestire l’interazione con chi presenta dei profili linguistici e culturali diversi. Il contributo intende riflettere sulle competenze proprie dei professionisti del sistema di accoglienza e di protezione in Italia. Nello specifico, l’obiettivo è quello di presentare i risultati di una ricerca esplorativa sulle competenze interculturali, condotta con esperti “operatori privilegiati” dell’accoglienza. La ricerca, a carattere qualitativo, è stata realizzata in Emilia Romagna nel 2016 e implementata in Sicilia nel 2020. Scopo ultimo dell'indagine è stato quello di elaborare un modello teorico con implicazioni pratiche di competenze interculturali del sistema di accoglienza per migranti in Italia.

Fabio Alba (2020). Saperi e abilità in chiave interculturale. Risultati di una ricerca empirica con esperti del sistema di accoglienza dei migranti in Italia. PEDAGOGIA OGGI, XVIII(2), 50-62 [10.7346/PO-022020-04].

Saperi e abilità in chiave interculturale. Risultati di una ricerca empirica con esperti del sistema di accoglienza dei migranti in Italia.

Fabio Alba
2020-12-01

Abstract

In terms of pedagogy, the “competencies paradigm” establishes one of the essential con-structs. Aspiring to a complete profile of this is the product of constant research involvingtheory and practice, ethics and technique. In educational contexts, hospitality profes-sionals are increasingly required to have the ability to manage interactions with peopleof different linguistic and cultural profiles. This contribution aims to reflect on the com-petencies of professionals in hospitality and protection networks in Italy. Specifically, theaim is to present the results of exploratory research on intercultural competencies con-ducted with hospitality operators. The exploratory research was conducted in Emilia Ro-magna in 2016, and implemented in Sicily in 2020. The final aim of the investigationwas to elaborate a theoretical and practical model for intercultural competencies in thehospitality systems for migrants in Italy.
dic-2020
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Fabio Alba (2020). Saperi e abilità in chiave interculturale. Risultati di una ricerca empirica con esperti del sistema di accoglienza dei migranti in Italia. PEDAGOGIA OGGI, XVIII(2), 50-62 [10.7346/PO-022020-04].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Saperi e abilità in chiave interculturale_FabioALBA.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 751.58 kB
Formato Adobe PDF
751.58 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/529743
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact