This article seeks to present exploratory research into courses of action developed by teachers at Provincial Centres for Adult Education (CPIA), detailing the care they take, in coordination and collaboration with all the relevant authority figures including voluntary legal guardians, in setting out measures that encourage educational co-responsibility to help meet the educational needs of unaccompanied teenage migrants in a suitable way. The fundamental idea of the research is to demonstrate the role of schools as educating communities, in the problematic support paths of unaccompanied minor migrants; the whole process takes place in close collaboration with educational agencies within communities of practice, to promote an idea of inclusive citizenship. The survey, which follows the phenomenological method, presents the results of an initial exploratory study using semi-structured interviews, which are helpful in revealing the views and new meanings that educational co-responsibility is assuming at the CPIAs of Palermo, Agrigento and Catania.

Il presente contributo intende presentare una ricerca esplorativa sulle linee di intervento elaborate dai docenti dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti (CPIA), in relazione all’attenzione che essi pongono alla costruzione di azioni coordinate e collaborative con le diverse figure di riferimento, tra cui quella dei tutori legali volontari, per favorire una corresponsabilità educativa che possa aiutare a rispondere in modo adeguato ai bisogni educativi dei minori migranti soli. L’idea di fondo della ricerca è di portare alla luce il ruolo delle scuole, intese come comunità educanti, nei percorsi delicati di affiancamento dei minori migranti non accompagnati in stretta collaborazione con le altre agenzie educative per promuovere un’idea di cittadinanza inclusiva. L’indagine, che segue il metodo fenomenologico, presenta i risultati di una prima ricerca esplorativa, attraverso l’ausilio dell’intervista semi-strutturata, utile per far emergere i punti di vista e i nuovi significati che sta assumendo la corresponsabilità educativa nei CPIA di Palermo, Agrigento e Catania.

Fabio Alba (2021). Corresponsabilità educativa nell’esperienza dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti: i vissuti dei docenti. PEDAGOGIA OGGI, XIX(2), 108-115 [10.7346/PO-022021-14].

Corresponsabilità educativa nell’esperienza dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti: i vissuti dei docenti.

Fabio Alba
Primo
2021-12-23

Abstract

This article seeks to present exploratory research into courses of action developed by teachers at Provincial Centres for Adult Education (CPIA), detailing the care they take, in coordination and collaboration with all the relevant authority figures including voluntary legal guardians, in setting out measures that encourage educational co-responsibility to help meet the educational needs of unaccompanied teenage migrants in a suitable way. The fundamental idea of the research is to demonstrate the role of schools as educating communities, in the problematic support paths of unaccompanied minor migrants; the whole process takes place in close collaboration with educational agencies within communities of practice, to promote an idea of inclusive citizenship. The survey, which follows the phenomenological method, presents the results of an initial exploratory study using semi-structured interviews, which are helpful in revealing the views and new meanings that educational co-responsibility is assuming at the CPIAs of Palermo, Agrigento and Catania.
23-dic-2021
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Fabio Alba (2021). Corresponsabilità educativa nell’esperienza dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti: i vissuti dei docenti. PEDAGOGIA OGGI, XIX(2), 108-115 [10.7346/PO-022021-14].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Corresponsabilità educativa_FabioALBA.pdf

accesso aperto

Descrizione: Il contributo intende presentare una ricerca esplorativa sulle linee di intervento elaborate dai docenti dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti (CPIA), in relazione all’attenzione che essi pongono alla costruzione di azioni coordinate e collaborative con le diverse figure di riferimento, tra cui quella dei tutori legali volontari, per favorire una corresponsabilità educativa che possa aiutare a rispondere in modo adeguato ai bisogni educativi dei minori migranti soli.
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 551.59 kB
Formato Adobe PDF
551.59 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/529625
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact