The complexity of reality, both physical and virtual, in which we are immersed requires a reflection on how to achieve integration between the digital world and contemporary architecture. In particular, the article intends to explore the way in which virtual information can become design material, also intervening on the spatial and formal characteristics of the built environment. Therefore, two different approaches in interactive architectures will be discussed, one scenario-based and the other generative, capable of establishing the physical boundaries of the relationship between architecture and information. Jade Eco Park, Translated Geometries and One Ocean Pavilion offer a different key to interpreting the relationship between man, building and surrounding environment, in a meta-textual relationship between the physical and the virtual that calls contemporary architecture to reflect on the potential of this phenomenon.

La complessità della realtà, insieme fisica e virtuale, nella quale siamo immersi richiede una riflessione su come realizzare una integrazione tra il mondo del digitale e l’architettura contemporanea. In particolare, l’articolo intende esplorare il modo in cui le informazioni virtuali possano divenire materie progettuali, intervenendo anche sui caratteri spaziali e formali del costruito. Pertanto si tratteranno due diversi approcci nelle architetture interattive, uno scenario-based e un altro generativo, capaci di stabilire i confini fisici della relazione tra architettura e informazioni. Jade Eco Park, Translated Geometries e One Ocean Pavilion offrono una diversa chiave di lettura del rapporto tra uomo, edificio e ambiente circostante, in una relazione meta-testuale tra fisico e virtuale che richiama l’architettura contemporanea a una riflessione sulle potenzialità di questo fenomeno.

Andaloro B (2021). Il corpo fisico dell'architettura interattiva : approcci scenario-based e generativo. AGATHÓN(10), 76-83 [10.19229/2464-9309/1072021].

Il corpo fisico dell'architettura interattiva : approcci scenario-based e generativo

Andaloro B
2021-12-01

Abstract

The complexity of reality, both physical and virtual, in which we are immersed requires a reflection on how to achieve integration between the digital world and contemporary architecture. In particular, the article intends to explore the way in which virtual information can become design material, also intervening on the spatial and formal characteristics of the built environment. Therefore, two different approaches in interactive architectures will be discussed, one scenario-based and the other generative, capable of establishing the physical boundaries of the relationship between architecture and information. Jade Eco Park, Translated Geometries and One Ocean Pavilion offer a different key to interpreting the relationship between man, building and surrounding environment, in a meta-textual relationship between the physical and the virtual that calls contemporary architecture to reflect on the potential of this phenomenon.
dic-2021
Settore ICAR/14 - Composizione Architettonica E Urbana
Andaloro B (2021). Il corpo fisico dell'architettura interattiva : approcci scenario-based e generativo. AGATHÓN(10), 76-83 [10.19229/2464-9309/1072021].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ANDALORO_AGATHON10-articolo.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo pubblicato
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 3.73 MB
Formato Adobe PDF
3.73 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
AGATHON_LINKS_saggio ANDALORO_10_coloph+copert.pdf

accesso aperto

Descrizione: Indice e colophon
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.47 MB
Formato Adobe PDF
1.47 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/528980
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact