This contribution intends to report the evidence of a reflection, proposed with the authorization of the subjects involved, on the perceptions and cartographic - or image - returns of students of secondary schools in Palermo with their neighborhoods of origin. In particular, in the school year 2018/2019, the students of a class before an IeFP course (Education and Vocational Training) were involved and, for the school year 2019/2020, two first and two second classes of a Technical Institute for Tourism. In the first case it was asked to draw up a theme, or a short essay, on the way in which one's neighborhood of residence was lived and perceived, in the second case it was asked to add a rudimentary form of cartography. The fourth paragraph will also propose the unpublished results of a survey on the perception of urban space in the "Bonagia" neighborhood of Palermo, developed involving primary and lower secondary school students.

Il presente contributo intende riportare le evidenze di una rifles- sione, proposta con l’autorizzazione dei soggetti coinvolti, sulle percezioni e le restituzioni cartografiche – o di immagine – di studenti delle Scuole secondarie superiori di Palermo con i propri quartieri di provenienza. In particolare, sono stati coinvolti, nell’anno scolastico 2018/2019, gli studenti di una classe prima di un corso IeFP (Istruzione e Formazione Professionale) e, per l’anno scolastico 2019/2020, due classi prime e due seconde di un Istituto Tecnico per il Turismo. Nel primo caso si è chiesto di redigere un tema, o un breve elaborato, sul modo in cui il proprio quartiere di residenza venisse vissuto e per- cepito, nel secondo caso si è chiesto di aggiungere all’elaborato scritto una forma, rudimentale, di cartografia. Nel quarto paragrafo si proporranno inoltre gli esiti inediti di un’indagine sulla percezione dello spazio urbano del quartiere di Pa- lermo “Bonagia”, sviluppata coinvolgendo studenti di Scuola primaria e secondaria di primo grado.

Giovanni Messina, Gaetano Sabato (2021). I quartieri e la città di Palermo nelle percezioni degli studenti Approcci qualitativi. In L. Mercatanti, E. Genovese (a cura di), Città (in)vivibili (pp. 155-171). Torino : Nuova Trauben Editore.

I quartieri e la città di Palermo nelle percezioni degli studenti Approcci qualitativi

Giovanni Messina
;
Gaetano Sabato
2021-01-01

Abstract

This contribution intends to report the evidence of a reflection, proposed with the authorization of the subjects involved, on the perceptions and cartographic - or image - returns of students of secondary schools in Palermo with their neighborhoods of origin. In particular, in the school year 2018/2019, the students of a class before an IeFP course (Education and Vocational Training) were involved and, for the school year 2019/2020, two first and two second classes of a Technical Institute for Tourism. In the first case it was asked to draw up a theme, or a short essay, on the way in which one's neighborhood of residence was lived and perceived, in the second case it was asked to add a rudimentary form of cartography. The fourth paragraph will also propose the unpublished results of a survey on the perception of urban space in the "Bonagia" neighborhood of Palermo, developed involving primary and lower secondary school students.
2021
Giovanni Messina, Gaetano Sabato (2021). I quartieri e la città di Palermo nelle percezioni degli studenti Approcci qualitativi. In L. Mercatanti, E. Genovese (a cura di), Città (in)vivibili (pp. 155-171). Torino : Nuova Trauben Editore.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Messina - I quartieri e la città di Palermo nelle percezioni degli studenti Approcci qualitativi.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: saggio completo di copertina e indice
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 787.37 kB
Formato Adobe PDF
787.37 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/520792
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact