Perspective restitution has rarely been used in researches aiming at the reconstruction of past monuments and urban contexts from old photos, due to the approximation that affected the process of restitution with pens and rulers. Digital drawing tools decidedly reduce the approximation and allow a straight 3D reconstruction of buildings displayed in a single photographic image. The chosen case study is the church of the Stimmate in Palermo, demolished at the end of the 19th century for the construction of the Massimo theater, the lyric theatre of Palermo. The church was decorated with valuable stucco sculptures that were saved from demolition and are now exhibited at the oratory of the Bianchi in Palermo. Three low-quality photos show the stucco sculptures in their original arrangement around two facing niches of the nave, close to the entrance. Perspective restitution and the survey of the sculptures allowed the 3D reconstruction of the niches with the stucco sculptures. Further images and surveys led to the reconstruction of the façade of the church with the annexed monastery and of a nearby city gate that was demolished at the same time.

La restituzione prospettica è stata pressoché ignorata nelle ricerche incentrate sulla ricostruzione di architetture e contesti urbani da foto d’archivio, a causa dell’ampio margine di approssimazione che caratterizzava il processo di restituzione condotto con gli strumenti tradizionali del disegno. Gli strumenti digitali per la rappresentazione riducono sensibilmente il margine di approssimazione e permettono di ricostruire direttamente nello spazio tridimensionale le opere che compaiono in una singola immagine fotografica. Il caso studio prescelto è la chiesa delle Stimmate di Palermo, demolita alla fine del XIX secolo per la costruzione del teatro Massimo, principale teatro lirico della città di Palermo. La chiesa era decorata da pregiati stucchi che furono salvati dalla demolizione e sono oggi custoditi presso l’oratorio dei Bianchi di Palermo. Tre fotografie di mediocre qualità ritraggono gli stucchi nella loro originaria collocazione in corrispondenza di due nicchie contrapposte della navata, prossime all’ingresso. La restituzione del modello prospettico e il rilievo degli stucchi hanno consentito la ricostruzione delle nicchie con gli stucchi. Ulteriori immagini e rilievi hanno condotto alla ricostruzione del fronte della chiesa, del monastero annesso e di una di una vicina porta urbana della città, demolita nello stesso periodo.

Fabrizio Agnello, Laura Barrale (2021). Riannodare passato e presente con le foto d’archivio. Ricostruzione della chiesa delle Stimmate di Palermo. DISEGNO(8), 169-180 [10.26375/disegno.8.2021.17].

Riannodare passato e presente con le foto d’archivio. Ricostruzione della chiesa delle Stimmate di Palermo

Fabrizio Agnello;
2021-06-01

Abstract

Perspective restitution has rarely been used in researches aiming at the reconstruction of past monuments and urban contexts from old photos, due to the approximation that affected the process of restitution with pens and rulers. Digital drawing tools decidedly reduce the approximation and allow a straight 3D reconstruction of buildings displayed in a single photographic image. The chosen case study is the church of the Stimmate in Palermo, demolished at the end of the 19th century for the construction of the Massimo theater, the lyric theatre of Palermo. The church was decorated with valuable stucco sculptures that were saved from demolition and are now exhibited at the oratory of the Bianchi in Palermo. Three low-quality photos show the stucco sculptures in their original arrangement around two facing niches of the nave, close to the entrance. Perspective restitution and the survey of the sculptures allowed the 3D reconstruction of the niches with the stucco sculptures. Further images and surveys led to the reconstruction of the façade of the church with the annexed monastery and of a nearby city gate that was demolished at the same time.
giu-2021
Settore ICAR/17 - Disegno
Fabrizio Agnello, Laura Barrale (2021). Riannodare passato e presente con le foto d’archivio. Ricostruzione della chiesa delle Stimmate di Palermo. DISEGNO(8), 169-180 [10.26375/disegno.8.2021.17].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Agnello-Barrale Stimmate ENG.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 5.18 MB
Formato Adobe PDF
5.18 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Agnello-Barrale Stimmate ITA.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 5.34 MB
Formato Adobe PDF
5.34 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/517723
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact