Tarte au citron meringuée is a classic dessert of French pastry, despite being a hapax for the combination of sweetness and acidity that betrays its allochthonous origin. In this work, we propose to analyze the process of tastes and flavors that its tasting gives rise to starting from a corpus of "major" French recipe books, tasting variations of the dessert in three tea rooms in the city of Toulouse and interviews to the pastry chefs of the chosen establishments. The study has a dual objective: on the one hand, to analyze the perceptual combination that allows to "normalize" the perceptual experience of the dessert in the "classic" French pastry system, from which it partially deviates in structure, placing it within 'axiology of taste and describing the gustatory processes; on the other hand, to outline a battery of analytical categories to develop a "semiotics of tasting" starting from the indications of Floch's study on the aromatic emblem of Michel Bras, of the division between "tasty" and "tasty" proposed by Marrone and the indications di Fontanille on the perceptive intertwining created by the presentation of the dishes. At the end of the course, we propose a model of tasting the tarte au citron, focusing on the function that the meringue plays in it and trying to organize the gustatory perceptions in a temporal interweaving of flavors, with particular attention to the "enunciative" value of the consistencies of the dessert.

La tarte au citron meringuée è un dolce classico della pasticceria francese, pur essendo un hapax per la combinazione di dolcezza e acidità che ne tradisce l’origine alloctona. In questo lavoro, proponiamo di analizzare il processo di gusti e sapori a cui la sua degustazione dà luogo a partire da un corpus di ricettari francesi “maggiori”, di assaggi di varianti del dolce in tre sale da té della città di Tolosa e di interviste ai pasticceri degli esercizi scelti. Lo studio ha un duplice obbiettivo: da un lato, analizzare la combinazione percettiva che permette di “normalizzare” l’esperienza percettiva del dolce nel sistema della pasticceria francese “classica”, dal quale si discosta parzialemente per struttura, situandola all’interno di un’assiologia del gusto e descrivendone i processi gustativi; dall’altro, delineare una batterie di categorie analitiche per sviluppare una“semiotica della degustazione”a partire dalle indicazioni dello studio di Floch sull’emblema aromatico di Michel Bras, della divisione tra “gustoso” e “saporito” proposta da Marrone e dalle indicazioni di Fontanille sugli intrecci percettivi realizzati dalle presentazioni dei piatti. A conclusione del percorso, proponiamo un modello della degustazione della tarte au citron, focalizzando sulla funzione che vi svolge la meringa e cercando di organizzare le percezioni gustative in un intreccio di sapori temporalizzato, con particolare attenzione al valore “enunciativo” delle consistenze del dolce.

Tassinari Carlo Andrea (2019). Semiotica della degustazione. Assiologie e processi gustativi nel caso esemplare della tarte au citron. E/C, 27, 50-62.

Semiotica della degustazione. Assiologie e processi gustativi nel caso esemplare della tarte au citron

Tassinari Carlo Andrea
2019-01-01

Abstract

Tarte au citron meringuée is a classic dessert of French pastry, despite being a hapax for the combination of sweetness and acidity that betrays its allochthonous origin. In this work, we propose to analyze the process of tastes and flavors that its tasting gives rise to starting from a corpus of "major" French recipe books, tasting variations of the dessert in three tea rooms in the city of Toulouse and interviews to the pastry chefs of the chosen establishments. The study has a dual objective: on the one hand, to analyze the perceptual combination that allows to "normalize" the perceptual experience of the dessert in the "classic" French pastry system, from which it partially deviates in structure, placing it within 'axiology of taste and describing the gustatory processes; on the other hand, to outline a battery of analytical categories to develop a "semiotics of tasting" starting from the indications of Floch's study on the aromatic emblem of Michel Bras, of the division between "tasty" and "tasty" proposed by Marrone and the indications di Fontanille on the perceptive intertwining created by the presentation of the dishes. At the end of the course, we propose a model of tasting the tarte au citron, focusing on the function that the meringue plays in it and trying to organize the gustatory perceptions in a temporal interweaving of flavors, with particular attention to the "enunciative" value of the consistencies of the dessert.
2019
E/C
Tassinari Carlo Andrea (2019). Semiotica della degustazione. Assiologie e processi gustativi nel caso esemplare della tarte au citron. E/C, 27, 50-62.
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