The contribution aims to describe what dynamics social media activate in promoting a tourist destination. We analyzed the insights of the Menfi Facebook fan page, an emerging tourist destination located south of the so-called Valle del Belice, in Sicily. The analysis of the interactions shows how conversations are activated on the same platform, depending on the content under discussion, involving different communities that embrace the local to the international dimension. The promotion of the territory through social media then truly represents a manifestation of the prospects of glocalization and an important competitive tool, especially for marginal or emerging destinations.

Il contributo mira a descrivere quali dinamiche i social media attivino nella promozione di una destinazione turistica. Abbiamo analizzato gli insight della fan page di Facebook di Menfi, una destinazione turistica emergente situata a sud della cosiddetta Valle del Belice, in Sicilia. L'analisi delle interazioni mostra come sulla stessa piattaforma, a seconda del contenuto in discussione, si attivino conversazioni che coinvolgono comunità diverse che abbracciano dalla dimensione locale a quella internazionale. La promozione del territorio per il tramite dei social media rappresenta allora davvero una manifestazione delle prospettive di glocalizzazione e un importante strumento competitivo, specie per le destinazioni marginali o emergenti.

Giovanni Messina (2020). Social media e turismo, dinamiche transcalari. In S. Zilli, G. Modaffari (a cura di), Confin(at)i/Bound(aries) (pp. 129-135). Società di Studi Geografici.

Social media e turismo, dinamiche transcalari

Giovanni Messina
2020-01-01

Abstract

The contribution aims to describe what dynamics social media activate in promoting a tourist destination. We analyzed the insights of the Menfi Facebook fan page, an emerging tourist destination located south of the so-called Valle del Belice, in Sicily. The analysis of the interactions shows how conversations are activated on the same platform, depending on the content under discussion, involving different communities that embrace the local to the international dimension. The promotion of the territory through social media then truly represents a manifestation of the prospects of glocalization and an important competitive tool, especially for marginal or emerging destinations.
2020
Settore M-GGR/01 - Geografia
Settore M-GGR/02 - Geografia Economico-Politica
Giovanni Messina (2020). Social media e turismo, dinamiche transcalari. In S. Zilli, G. Modaffari (a cura di), Confin(at)i/Bound(aries) (pp. 129-135). Società di Studi Geografici.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Messina_Social media e turismo, dinamiche transcalari.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 730.02 kB
Formato Adobe PDF
730.02 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/450812
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact