One of the most important principles of John Dewey's thinking is surely that of experience reputed to generate growth and training for each individual. Therefore, this contribution aims to first illustrate some works of youth, in which Dewey, with a clear and obvious reference to Immanuel Kant, has matured the idea of an experience producing human and social knowledge and maturation; later will be illustrated some writings of maturity, where it is possible to trace an evolution of the concept of experience, to which Dewey attributed an educational value that had to be encouraged in the school contexts of his time in order to subvert the balance of traditional teaching.

Uno dei principi cardine del pensiero di John Dewey è sicuramente quello di esperienza reputata generatrice di crescita e di formazione per ciascun individuo. Pertanto, questo contributo si propone come scopo quello di illustrare dapprima alcune opere della giovinezza, nelle quali Dewey, con un riferimento chiaro ed evidente a Immanuel Kant, ha maturato l’idea di un’esperienza produttrice di conoscenza e di maturazione umana e sociale; in un secondo momento verranno illustrati alcuni scritti della maturità, dove è possibile rintracciare un’evoluzione del concetto di esperienza, alla quale Dewey ha attribuito un valore educativo che doveva essere incoraggiato nei contesti scolastici del suo tempo al fine di sovvertire gli equilibri della didattica tradizionale.

Jessica Pasca (2020). Il valore educativo dell’esperienza in John Dewey. PEDAGOGIA E VITA(2), 63-70.

Il valore educativo dell’esperienza in John Dewey

Jessica Pasca
2020-01-01

Abstract

One of the most important principles of John Dewey's thinking is surely that of experience reputed to generate growth and training for each individual. Therefore, this contribution aims to first illustrate some works of youth, in which Dewey, with a clear and obvious reference to Immanuel Kant, has matured the idea of an experience producing human and social knowledge and maturation; later will be illustrated some writings of maturity, where it is possible to trace an evolution of the concept of experience, to which Dewey attributed an educational value that had to be encouraged in the school contexts of his time in order to subvert the balance of traditional teaching.
2020
Jessica Pasca (2020). Il valore educativo dell’esperienza in John Dewey. PEDAGOGIA E VITA(2), 63-70.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Il valore educativo dell'esperienza in John Dewey.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 645.64 kB
Formato Adobe PDF
645.64 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/437124
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact