The border countries the Soviet Union annexed in the World War II years presented the authorities with a double problem: the heritage of the Capitalist past was still to be felt; and the national belongings of their inhabitants were somehow blurred. These countries, on the other hand, was the ideal setting for spy-thrillers, and some of them – such as Aleksandr Avdeenko’s 1954 On the Tisza, is set in Trans-Carpathian Ukraine, a land whose national belonging had been long contested, or Nikolai Shpanov’s 1956 The Sorcerer’s Pupil, set in Latvia – became indeed very popular. As in every spy-thriller, identity is the issue at stake. An obsession with identity, and with double-agents hiding their real self, was characteristic for the Soviet power since the Twenties; class, however, was the issue at that time: during the Thirties (after the goal of Socialism was proclaimed reached) the attention moved to nationality (to end up in official anti-Semitism in the post-war years). This is probably the main reason why, while the Soviet authorities would not admit the existence of mass-literature in the land of Socialism, they could not do without the propaganda potential of such works. In the novels discussed here, the evolving notions of class and national belonging can be observed as they were disseminated to the mass audience.

I territori di confine annessi dall'Unione Sovietica negli anni di guerra costituivano un doppio problema per le autorità: l'eredità del sistema capitalista era ancora viva, e l'identità nazionale dei loro abitanti poco chiara. Questi territori, d'altro canto, erano l'ambientazione ideale per i romanzi di spionaggio, ed alcuni tra questi, come ad esempio Sul Tibisco (1954) di Aleksandr Avdeenko, che si svolge nell'Ucraina transcarpatica, una terra dall'appartenenza a lungo contestata, o L'apprendista stregone (1956) di Nikolaj Španov, ambientato in Lettonia, ottennero un buon successo. L'identità è la questione chiave nella narrativa di spionaggio; l'ossessione per l'identità, e per i doppi agenti che nascondono la loro reale natura, è d'altro canto una questione chiave per il governo sovietico fin dagli anni Venti. A quei tempi, però, era l'identità di classe ad essere in discussione; nel corso degli anni Trenta (dopo la proclamazione del socialismo raggiunto) l'attenzione si sposta verso la nazionalità (per sfociare nel dopoguerra nell'antisemitismo ufficiale). E' probabilmente per questo che le autorità sovietiche, che non ammettevano volentieri l'esistenza di una letteratura di massa nella terra del socialismo, non riuscivano a rinunciare al potenziale propagandistico di libri del genere. Nei romanzi in discussione i concetti mobili di appartenenza di classe e di appartenenza nazionale possono essere osservati nella forma in cui erano diffusi a un pubblico di massa.

Duccio Colombo (2019). L’identità della spia: classe e nazione nello spy-thriller sovietico. In F. La Mantia, A. Le Moli (a cura di), Persona, comunità, strategie identitarie (pp. 233-245). Palermo : Palermo University Press.

L’identità della spia: classe e nazione nello spy-thriller sovietico

Duccio Colombo
2019-01-01

Abstract

The border countries the Soviet Union annexed in the World War II years presented the authorities with a double problem: the heritage of the Capitalist past was still to be felt; and the national belongings of their inhabitants were somehow blurred. These countries, on the other hand, was the ideal setting for spy-thrillers, and some of them – such as Aleksandr Avdeenko’s 1954 On the Tisza, is set in Trans-Carpathian Ukraine, a land whose national belonging had been long contested, or Nikolai Shpanov’s 1956 The Sorcerer’s Pupil, set in Latvia – became indeed very popular. As in every spy-thriller, identity is the issue at stake. An obsession with identity, and with double-agents hiding their real self, was characteristic for the Soviet power since the Twenties; class, however, was the issue at that time: during the Thirties (after the goal of Socialism was proclaimed reached) the attention moved to nationality (to end up in official anti-Semitism in the post-war years). This is probably the main reason why, while the Soviet authorities would not admit the existence of mass-literature in the land of Socialism, they could not do without the propaganda potential of such works. In the novels discussed here, the evolving notions of class and national belonging can be observed as they were disseminated to the mass audience.
2019
Duccio Colombo (2019). L’identità della spia: classe e nazione nello spy-thriller sovietico. In F. La Mantia, A. Le Moli (a cura di), Persona, comunità, strategie identitarie (pp. 233-245). Palermo : Palermo University Press.
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