What does children's art consist of? Which is its relationship with development but also with creative thinking in the strict sense and what does it tell us, therefore, about the ontogenetic roots of human creativity and what about its characteristics? The infantile way to know and to express also bring us back to the adults’ fascination with regard to children's creative and thought processes. But what are the reasons for such a charm? What, symbolically, does the adult see, desire, regret? In this perspective, tracing a continuity between the early life stages and the subsequent development can help to reflect on human beings peculiarity, but, at the same time, implies the need to identify children needs and specificities. In an educational perspective, it means deepening the role of educators and teachers in promoting learning processes where artistic languages are, in parallel, means and ends and hypothesizing adequate professional training for childhood educators.

In cosa consiste l’arte dei bambini? Che rapporti ha con lo sviluppo ma anche con il pensiero creativo in senso stretto e cosa ci dice, quindi, delle radici ontogenetiche della creatività umana e cosa delle sue caratteristiche? Le modalità di conoscenza e di espressione infantili ci riportano anche alla fascinazione degli adulti nei confronti dei processi creativi e di pensiero dei bambini. Ma quali sono le ragioni di un tale fascino? Cosa, simbolicamente, l’adulto vede, desidera, rimpiange? Tracciare, in questa prospettiva, una continuità tra le prime fasi della vita e lo sviluppo successivo può aiutare a riflettere sui modi di funzionare degli esseri umani, ma comporta, parallelamente, la necessità di individuare differenze e specificità, di focalizzarsi sui bambini e sui loro bisogni. In una prospettiva educativa significa approfondire il ruolo degli educatori e degli insegnanti nel promuovere i processi di apprendimento in cui i linguaggi artistici sono parallelamente mezzi e fini e ipotizzare una formazione professionale adeguata degli operatori per l’infanzia.

Mignosi E (2020). I bambini e l'arte, l'arte dei bambini. Riflessioni sulla creatività. In E. Mignosi, G. Nuti (a cura di), Un'infanzia fatta di scienza e arte (pp. 62-88). Milano : Franco Angeli.

I bambini e l'arte, l'arte dei bambini. Riflessioni sulla creatività

Mignosi E
Writing – Original Draft Preparation
2020-01-01

Abstract

What does children's art consist of? Which is its relationship with development but also with creative thinking in the strict sense and what does it tell us, therefore, about the ontogenetic roots of human creativity and what about its characteristics? The infantile way to know and to express also bring us back to the adults’ fascination with regard to children's creative and thought processes. But what are the reasons for such a charm? What, symbolically, does the adult see, desire, regret? In this perspective, tracing a continuity between the early life stages and the subsequent development can help to reflect on human beings peculiarity, but, at the same time, implies the need to identify children needs and specificities. In an educational perspective, it means deepening the role of educators and teachers in promoting learning processes where artistic languages are, in parallel, means and ends and hypothesizing adequate professional training for childhood educators.
2020
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Mignosi E (2020). I bambini e l'arte, l'arte dei bambini. Riflessioni sulla creatività. In E. Mignosi, G. Nuti (a cura di), Un'infanzia fatta di scienza e arte (pp. 62-88). Milano : Franco Angeli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
9788891799074_Mignosi Un'infanzia fatta di scienza e arte.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: L'articolo si trova nel file dell'intero volume allegato
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 4.13 MB
Formato Adobe PDF
4.13 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/425535
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact