The paper is about the gaozhong, high school, as seen in the Chinese school system. The 20th century in China is characterized by a succession of epochal transformations that have changed the country over time. In particular, after the conclusion of the long and contradictory decade of the Cultural Revolution (1966-1976), which had led to the closure of secondary schools of all grades and universities with the subsequent dispersion of students in rural areas, it was necessary to rebuild the school system in its entirety. In fact, the schools were no longer viable, many professors had been subjected to criticism and the students had been abandoned to themselves. The reconstruction of the school system has highlighted problems of various kinds which, even in this part of the 21st century, have required new corrective actions. In particular, as regards the high school, which lasts only 3 years in China and is attended by pupils aged between 15 and 18, efforts are being made to give it a dimension closer to the development of student personality, also through a professionalizing path of the teachers.

L'articolo inquadra la scuola secondaria di secondo grado, gaozhong, nel sistema scolastico cinese. Il XX secolo in Cina si caratterizza per una successione di trasformazioni epocali che nel tempo hanno cambiato il volto del Paese. In particolare, dopo la conclusione del lungo e contraddittorio decennio della Rivoluzione culturale (1966-1976), che aveva determinato la chiusura delle scuole secondarie di ogni grado e delle università con la successiva dispersione degli studenti nelle aree rurali, è stato necessario ricostruire il sistema scolastico nella sua interezza. Infatti, le scuole non erano più praticabili, molti professori erano stati sottoposti a critica e gli studenti erano stati abbandonati a se stessi. La ricostruzione del sistema scolastico ha evidenziato problemi di varia natura che, anche in questo scorcio di XXI secolo, hanno richiesto nuovi interventi correttivi. In particolare, per quanto riguarda la scuola secondaria di secondo grado, che in Cina dura solamente 3 anni ed è frequentata da alunni di età compresa fra i 15 e i 18 anni, si sta cercando di conferirle una dimensione più vicina allo sviluppo della personalità degli studenti, anche attraverso un percorso professionalizzante dei docenti

Tamburello G (2020). La gaozhong o scuola secondaria di secondo grado nel sistema scolastico della Repubblica Popolare Cinese. NUOVA SECONDARIA, 37(8), 16-44.

La gaozhong o scuola secondaria di secondo grado nel sistema scolastico della Repubblica Popolare Cinese

Tamburello G
2020-01-01

Abstract

The paper is about the gaozhong, high school, as seen in the Chinese school system. The 20th century in China is characterized by a succession of epochal transformations that have changed the country over time. In particular, after the conclusion of the long and contradictory decade of the Cultural Revolution (1966-1976), which had led to the closure of secondary schools of all grades and universities with the subsequent dispersion of students in rural areas, it was necessary to rebuild the school system in its entirety. In fact, the schools were no longer viable, many professors had been subjected to criticism and the students had been abandoned to themselves. The reconstruction of the school system has highlighted problems of various kinds which, even in this part of the 21st century, have required new corrective actions. In particular, as regards the high school, which lasts only 3 years in China and is attended by pupils aged between 15 and 18, efforts are being made to give it a dimension closer to the development of student personality, also through a professionalizing path of the teachers.
2020
Settore L-OR/21 - Lingue E Letterature Della Cina E Dell'Asia Sud-Orientale
Tamburello G (2020). La gaozhong o scuola secondaria di secondo grado nel sistema scolastico della Repubblica Popolare Cinese. NUOVA SECONDARIA, 37(8), 16-44.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2_Tamburello_16-44_Front_Page x IRIS.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.21 MB
Formato Adobe PDF
1.21 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/414163
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact