September 13th 1956, Stravinsky conducted at the basilica of St. Mark in Venice the first performance of the "Canticum Sacrum" (1955), together with the "Choral-Variations on the Christmas Carol Vom Himmel hoch...” (1955-56). This work is not only the transcription for mixed chorus and orchestra of the "Canonische Varänderungen" BWV 796-796a, but also an original and creative reinvention of Bach’s organ masterpiece of 1746-47, that has a deep relation with the architectural structure of the church. In ‘Variations II-V’ the composer introduced the chorus, but singing only the first four verses of Martin Luther’s text, and under some aspects the score reveals - like the musice of the "Canticum Sacrum" - the attraction of Stravinsky towards the music of Anton Webern.

Il 13 settembre 1956, Stravinsky diresse nella basilica di San Marco a Venezia la prima esecuzione del "Canticum Sacrum" (1955), insieme con le "Variazioni-corali sulla canto natalizio Vom Himmel hoch…" (1955-56). Il "Canticum" era stato realizzato su commissione del Festival delle Biennale e costituisce un esempio dell'approccio del compositore alla tecnica dodecafonica. Le "Variazioni-corali" presentano quasi il medesimo organico del "Canticum" e sono invece da considerarsi come una sorta di ripensamento creativo delle "Variazioni canoniche" BWV 796-796a di Johann Sebastian Bach.

Oliveri, D. (2019). Musica e architettura. Le opere di Igor Stravinsky per la basilica di San Marco a Venezia. In C. Genna (a cura di), Filosofia e scienza a confronto (pp. 340-345). Milano : Franco Angeli.

Musica e architettura. Le opere di Igor Stravinsky per la basilica di San Marco a Venezia

Oliveri, D
2019-01-01

Abstract

September 13th 1956, Stravinsky conducted at the basilica of St. Mark in Venice the first performance of the "Canticum Sacrum" (1955), together with the "Choral-Variations on the Christmas Carol Vom Himmel hoch...” (1955-56). This work is not only the transcription for mixed chorus and orchestra of the "Canonische Varänderungen" BWV 796-796a, but also an original and creative reinvention of Bach’s organ masterpiece of 1746-47, that has a deep relation with the architectural structure of the church. In ‘Variations II-V’ the composer introduced the chorus, but singing only the first four verses of Martin Luther’s text, and under some aspects the score reveals - like the musice of the "Canticum Sacrum" - the attraction of Stravinsky towards the music of Anton Webern.
2019
Settore L-ART/07 - Musicologia E Storia Della Musica
Oliveri, D. (2019). Musica e architettura. Le opere di Igor Stravinsky per la basilica di San Marco a Venezia. In C. Genna (a cura di), Filosofia e scienza a confronto (pp. 340-345). Milano : Franco Angeli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
MUSICA E ARCHITETTURA (pdf).pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Frontespizio del volume e testo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.79 MB
Formato Adobe PDF
1.79 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/378507
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact