The Mandamento Tribunali is situated on Via Alloro in Palermo. Within this historical quarter, you find Palazzo Abatellis. It stands only a few metres from the church of Santa Maria degli Angeli and since 1954, it has been home to the Galleria Regionale della Sicilia. On a sunny day, while looking through the portal, one can unconsciously discover an alternation of spaces defined by shadow and light. The spectator is unaware that this sequence of shadow and light will be one of the guiding themes throughout the gallery. The initial sensation occurs before even entering the building and as such, the project must be clearly explained. Above all, we must ask why Carlo Scarpa, at the beginning of the 1950’s, is present in Palermo. One could identify two paths that drew Scarpa to the island. The first was generated by employment opportunities: in 1952 he arranged (in the Ala Napoleonica of Piazza San Marco in Venice), an exhibition on Toulouse Lautrec, and in 1953 (in the Palazzo Municipale of Messina), one on Antonello da Messina and the Sicilian 15th century. Roberto Calandra was highly impressed by the Venetian exhibition and therefore made “the decision to entrust Scarpa with the task of setting up the Messina exhibition.” The success in Messina motivated Giorgio Vigni - supervisor of the gallery and of the works of art of Sicily - to entrust Carlo Scarpa with the design of the National Gallery of Sicily and consequently, the restoration and the museum arrangement of Palazzo Abatellis. The article is a summary of the guided tour that Andrea Sciascia performs, from the mid-Nineties of the Twentieth century, in his courses of Architectural Design Theories and Techniques and of the Architectural Design Laboratories of the Degree Course in Architecture at the Faculty of Architecture before and, starting from the academic year 2013/2014, of the Department of Architecture at the University of Palermo. A part of this article has been already published in «AND», n. 32, June - December 2017. This version, considerably integrated today with unpublished writings, aims to systematize and synthesize constantly explored themes.

A Palermo in via Alloro, nel Mandamento Tribunali, si trova il Palazzo Abatellis sede dal 1954 della Galleria Regionale della Sicilia, a pochi metri dalla chiesa di Santa Maria degli Angeli. Varcato il portale, in una giornata di sole, gli occhi dei visitatori scoprono, in modo inconscio, l’alternanza di spazi in ombra e in piena luce, senza ancora sapere che tale sequenza sarà uno dei motivi conduttori dell’allestimento. Tale intuizione, maturata ancor prima di acquistare il biglietto, deve essere preceduta dall’esplicitazione di alcune ragioni del progetto. Innanzitutto ci si chiede perché Carlo Scarpa, nei primi anni Cinquanta del XX secolo, sia presente a Palermo. Si possono distinguere due itinerari che guidano l’architetto veneziano nell’Isola. Il primo è generato da occasioni di lavoro: nel 1952 allestisce, nell’Ala Napoleonica di piazza San Marco a Venezia, una mostra su Toulouse Lautrec, e nel 1953, nel Palazzo municipale di Messina, quella su Antonello da Messina e il Quattrocento siciliano. Sarà Roberto Calandra, favorevolmente impressionato dalla mostra veneziana, a maturare «la decisione di affidare a Scarpa il compito di allestire la rassegna messinese». Il successo nella città dello Stretto motiva l’incarico allo stesso Scarpa da parte di Giorgio Vigni - soprintendente alle Gallerie e alle opere d’arte della Sicilia - del progetto della Galleria Nazionale della Sicilia e conseguentemente del restauro e della sistemazione museale di Palazzo Abatellis. L’articolo è una sintesi della visita guidata che l'autore compie, dalla metà degli anni Novanta del XX secolo, nei suoi corsi di Teorie e tecniche della progettazione architettonica e nei Laboratori di progettazione architettonica, del Corso di Laurea in Architettura, prima della Facoltà di Architettura e, dall’a.a. 2013/2014, del Dipartimento di Architettura dell’Università degli studi di Palermo. Parte del contenuto dell’articolo è stato pubblicato in «AND», n. 32, giugno-dicembre 2017. La presente stesura, integrata da scritti inediti, costituisce il tentativo di sistematizzazione e sintesi di tematiche costantemente esplorate.

Sciascia, A. (2019). Carlo Scarpa e la Galleria Regionale della Sicilia. L’assenza dell’angelo Gabriele, la presenza di Frank Lloyd Wright e la vertigine. ARCHITETTURA CIVILE(23-24), 30-36.

Carlo Scarpa e la Galleria Regionale della Sicilia. L’assenza dell’angelo Gabriele, la presenza di Frank Lloyd Wright e la vertigine

Sciascia, Andrea
2019-01-01

Abstract

The Mandamento Tribunali is situated on Via Alloro in Palermo. Within this historical quarter, you find Palazzo Abatellis. It stands only a few metres from the church of Santa Maria degli Angeli and since 1954, it has been home to the Galleria Regionale della Sicilia. On a sunny day, while looking through the portal, one can unconsciously discover an alternation of spaces defined by shadow and light. The spectator is unaware that this sequence of shadow and light will be one of the guiding themes throughout the gallery. The initial sensation occurs before even entering the building and as such, the project must be clearly explained. Above all, we must ask why Carlo Scarpa, at the beginning of the 1950’s, is present in Palermo. One could identify two paths that drew Scarpa to the island. The first was generated by employment opportunities: in 1952 he arranged (in the Ala Napoleonica of Piazza San Marco in Venice), an exhibition on Toulouse Lautrec, and in 1953 (in the Palazzo Municipale of Messina), one on Antonello da Messina and the Sicilian 15th century. Roberto Calandra was highly impressed by the Venetian exhibition and therefore made “the decision to entrust Scarpa with the task of setting up the Messina exhibition.” The success in Messina motivated Giorgio Vigni - supervisor of the gallery and of the works of art of Sicily - to entrust Carlo Scarpa with the design of the National Gallery of Sicily and consequently, the restoration and the museum arrangement of Palazzo Abatellis. The article is a summary of the guided tour that Andrea Sciascia performs, from the mid-Nineties of the Twentieth century, in his courses of Architectural Design Theories and Techniques and of the Architectural Design Laboratories of the Degree Course in Architecture at the Faculty of Architecture before and, starting from the academic year 2013/2014, of the Department of Architecture at the University of Palermo. A part of this article has been already published in «AND», n. 32, June - December 2017. This version, considerably integrated today with unpublished writings, aims to systematize and synthesize constantly explored themes.
2019
Sciascia, A. (2019). Carlo Scarpa e la Galleria Regionale della Sicilia. L’assenza dell’angelo Gabriele, la presenza di Frank Lloyd Wright e la vertigine. ARCHITETTURA CIVILE(23-24), 30-36.
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