Are human rights and capitalism incompatible terms or do they make a common front? Does capitalism endanger human rights or protect and spread them? Are human rights the basis of the capitalist organization of society or do they collide with and constrain it? The essay discusses the opinion expressed in Marx's work entitled On The Jewish Question, written in controversy with the Young Hegelian Bruno Bauer. The author of The Capital –surprising maybe some of the activists and movements inspired by his thought – asserts that human rights and capitalism are on the same side of the fence. They arise, in fact, in the same historical period, and both are the product of bourgeois ideology and system. But, differing with the idea of the free trade supporters, the big companies and the free market do not help, even unconsciously, the spread of the fundamental rights. For the German philosopher the human rights assist the capital. The reason behind this statement lies in the fact that in the revolutionary Constitutions of the XVIII century "freedom" and the other rights are represented like holdings: freedom ends where another’s begins, just as a field. The individual is free as long as he is alone and does not interact with others. Marx refers, however, to the possibility of a different quality of freedom, not inhibited by relationships, at the contrary, realized through mutual bonds and in a community. On the basis of this cue, this paper introduces the bracket model and the press model: they are two possible approaches to the distribution of goods protected by human rights. These models refer to two inventions: the first one has led to a concentration of power, wealth and prestige in the hands of few people, the other one has carried out their diffusion. The difference is not simply that, in the first case, a material good is divided in strongly unequal portions and, in the second, there is a fair partition policy. The press model allows the human rights goods increase in sharing. According to mathematics of the press model, division get the same result of a multiplication.

I diritti umani e il capitalismo sono termini tra loro incompatibili o fanno fronte comune? Il capitalismo pone a repentaglio i diritti umani o li tutela e li diffonde? I diritti umani stanno alla base di un’organizzazione capitalistica della società o vi si scontrano e la arginano? Il saggio discute l’opinione di Marx espressa nel testo intitolato Sulla Questione ebraica, scritto in polemica con Bruno Bauer, giovane hegeliano. L’autore del Capitale, suscitando probabile sorpresa in molti degli attivisti e dei movimenti che dal suo pensiero traggono ispirazione, asserisce che i diritti umani e il capitalismo stanno dalla stessa parte della barricata. Nascono, infatti, nella medesima fase storica ed entrambi sono il prodotto dell’ideologia e del sistema borghese. Ma, al contrario di quanto credono i fautori del liberismo, non sono i capitani d’impresa e il libero mercato a servire, pur inconsapevolmente, il diffondersi dei fondamentali diritti dell’uomo. Per il filosofo tedesco, i diritti umani servirebbero il capitale. La ragione di questa affermazione sta nel fatto che la “libertà” e gli altri principali diritti sono rappresentati nelle costituzioni rivoluzionarie del XVIII secolo alla stregua di un’oggetto di proprietà: la libertà finisce dove inizia quella di un altro, esattamente come un podere. L’individuo è libero finché è solo e non interagisce con gli altri. Marx allude, però, alla possibilità che vi sia una libertà di qualità diversa, che non è inibita dallo stare in relazione, ma che si realizza proprio attraverso il legame con gli altri e con la comunità. Sulla base di questo spunto il presente saggio introduce il modello staffa e il modello stampa: si tratta di due possibili approcci alla distribuzione dei beni tutelati dai diritti umani. I modelli fanno riferimento a due invenzioni: la prima che ha condotto ad una concentrazione del potere, della ricchezza e del prestigio nelle mani di pochi, l’altra ad una loro diffusione. La differenza però non è semplicemente che un bene materiale finito, nel primo caso, sia stato fazionato in porzioni fortemente diseguali e, nel secondo caso, sia stato fatto in parti eque. Il modello stampa tratta i diritti come beni che aumentano nella condivisione; nella matematica del modello stampa la divisione ha un risultato pari a quello di una moltiplicazione.

Bartoli C (2014). Diritti umani e capitalismo. La libertà tra indipendenza e interdipendenza. TEORIA POLITICA, IV, 205-221.

Diritti umani e capitalismo. La libertà tra indipendenza e interdipendenza

Bartoli C
2014-01-01

Abstract

Are human rights and capitalism incompatible terms or do they make a common front? Does capitalism endanger human rights or protect and spread them? Are human rights the basis of the capitalist organization of society or do they collide with and constrain it? The essay discusses the opinion expressed in Marx's work entitled On The Jewish Question, written in controversy with the Young Hegelian Bruno Bauer. The author of The Capital –surprising maybe some of the activists and movements inspired by his thought – asserts that human rights and capitalism are on the same side of the fence. They arise, in fact, in the same historical period, and both are the product of bourgeois ideology and system. But, differing with the idea of the free trade supporters, the big companies and the free market do not help, even unconsciously, the spread of the fundamental rights. For the German philosopher the human rights assist the capital. The reason behind this statement lies in the fact that in the revolutionary Constitutions of the XVIII century "freedom" and the other rights are represented like holdings: freedom ends where another’s begins, just as a field. The individual is free as long as he is alone and does not interact with others. Marx refers, however, to the possibility of a different quality of freedom, not inhibited by relationships, at the contrary, realized through mutual bonds and in a community. On the basis of this cue, this paper introduces the bracket model and the press model: they are two possible approaches to the distribution of goods protected by human rights. These models refer to two inventions: the first one has led to a concentration of power, wealth and prestige in the hands of few people, the other one has carried out their diffusion. The difference is not simply that, in the first case, a material good is divided in strongly unequal portions and, in the second, there is a fair partition policy. The press model allows the human rights goods increase in sharing. According to mathematics of the press model, division get the same result of a multiplication.
2014
Bartoli C (2014). Diritti umani e capitalismo. La libertà tra indipendenza e interdipendenza. TEORIA POLITICA, IV, 205-221.
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