The experiment investigated the role of contextual facilitation and the influence of different syllabic and stress structures during the decoding of developmental dyslexics and good readers. Forty-six children, twenty-three dyslexics and twenty-three good readers, decoded sentences with a target word placed in two different positions, either on the right (to the end of the sentence) or on the left (on the beginning of the sentence), to value the influence of semantic cues during reading. Target words were selected on the basis of different syllabic and stress structures: irregular stress (on the third last syllable) and structure of second-last syllable open (ending with a vowel); regular stress (on the second-last syllable) and structure of second-last syllable open; regular stress an structure of second-last syllable close (ending with a consonant). This selection was made in order to assess the ability of reading target words with different syllabic and stress structures. The results showed that text reading performance (correct positioning of word stress and speed in decoding the whole sentence) of dyslexics was below that of good readers. In particular, dyslexic children showed more contextual facilitation than good readers, decoding better the target word when it was placed to the end of the sentence than when it was placed to the beginning of the sentence. Moreover, dyslexics showed more syllabic and stress structure influence, infact their performance was worse in the case of irregularly stressed word and in the case of words with open second-last syllable.
L'esperimento qui presentato si propone di valutare l'importanza che assume, per un dislessico evolutivo rispetto ad un normolettore, la presenza di indizi che suggeriscano il significato del testo scritto (informazioni contestuali), nonché l'influenza di determinate caratteristiche sillabico-accentuali nelle prestazioni di lettura. Lo studio è stato condotto attraverso la somministrazione di frasi in ognuna delle quali è stata inserita una parola target secondo criteri relativi alla posizione (dislocazione a sinistra e dislocazione a destra) al fine di valutare l'influenza esercitata dall'informazione contestuale durante la decifrazione del testo. Le parole selezionate sono state accuratamente bilanciate sulla base di diverse caratteristiche linguistiche con l'intento di analizzare, in aggiunta, l'abilità di lettura di parole con diversa tipologia di accentazione e struttura sillabica: accentazione irregolare con struttura della penultima sillaba aperta; accentazione regolare con struttura della penultima sillaba aperta e accentazione regolare con struttura della penultima sillaba chiusa. Dai risultati è emerso non solo che le prestazioni di lettura (corretto posizionamento dell'accento nella lettura della parola target e velocità di decodifica dell'intera frase) dei partecipanti con disturbo specifico di decodifica sono state in generale inferiori rispetto a quelle dei normolettori, ma anche che i dislessici evolutivi si sono avvalsi in maniera determinante dell'informazione proveniente dal contesto mostrando, a differenza del gruppo di controllo, di essere maggiormente influenzati dalla posizione della parola all'interno della frase (la loro prestazione è risultata migliore se la parola target era dislocata a destra) oltre che dalle caratteristiche sillabico-accentuali della parola stessa (la loro prestazione è risultata peggiore in caso di accentazione irregolare e di struttura sillabica aperta)
PEPI, A., FRATANTONIO, A., LO CASCIO, D., MALTESE, A. (2010). Il ruolo dell'informazione contestuale e delle componenti sillabico-accentuali nella decodifica del testo scritto: un confronto tra dislessici evolutivi e normolettori. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 37(3), 605-622 [10.1421/32903].
Il ruolo dell'informazione contestuale e delle componenti sillabico-accentuali nella decodifica del testo scritto: un confronto tra dislessici evolutivi e normolettori
PEPI, Annamaria;MALTESE, Agata;LO CASCIO, Daniela
2010-01-01
Abstract
The experiment investigated the role of contextual facilitation and the influence of different syllabic and stress structures during the decoding of developmental dyslexics and good readers. Forty-six children, twenty-three dyslexics and twenty-three good readers, decoded sentences with a target word placed in two different positions, either on the right (to the end of the sentence) or on the left (on the beginning of the sentence), to value the influence of semantic cues during reading. Target words were selected on the basis of different syllabic and stress structures: irregular stress (on the third last syllable) and structure of second-last syllable open (ending with a vowel); regular stress (on the second-last syllable) and structure of second-last syllable open; regular stress an structure of second-last syllable close (ending with a consonant). This selection was made in order to assess the ability of reading target words with different syllabic and stress structures. The results showed that text reading performance (correct positioning of word stress and speed in decoding the whole sentence) of dyslexics was below that of good readers. In particular, dyslexic children showed more contextual facilitation than good readers, decoding better the target word when it was placed to the end of the sentence than when it was placed to the beginning of the sentence. Moreover, dyslexics showed more syllabic and stress structure influence, infact their performance was worse in the case of irregularly stressed word and in the case of words with open second-last syllable.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.