In the judgement, the Council of State confirms that the «in house providing» must be made by the elements of the «effective public control» and the «essential part of activities»: without them, it is impossible to qualify a company as «in house». Private legal entities cannot be part of an «in house» company, because the Directive 2014/24/EU is not self-executing and must be transposed by the State.
Con la sentenza annotata, il Consiglio di Stato ribadisce che l’istituto dell’in house providing deve essere caratterizzato dai presupposti del «controllo analogo» e della «prevalenza dell’attività», in mancanza dei quali non si può riconoscere a una società la qualifica di «in house». Persone giuridiche private non possono partecipare alle società in house, non rilevando le disposizioni contenute nella direttiva 2014/24/UE, la quale non ha efficacia self-executing e deve ancora essere recepita dallo Stato.
Giorgio Mocavini (2015). Le società in house tra il regime tradizionale e le novità introdotte dalla direttiva 2014/24/UE.
Le società in house tra il regime tradizionale e le novità introdotte dalla direttiva 2014/24/UE
Giorgio Mocavini
2015-01-01
Abstract
In the judgement, the Council of State confirms that the «in house providing» must be made by the elements of the «effective public control» and the «essential part of activities»: without them, it is impossible to qualify a company as «in house». Private legal entities cannot be part of an «in house» company, because the Directive 2014/24/EU is not self-executing and must be transposed by the State.File | Dimensione | Formato | |
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