Background: In available scientific literature, the impact of organizational trust and perceived organizational support on employees’ wellbeing has mainly been investigated without focusing on the different targets they can refer to. Objectives: The aim of the study is to test the direct role of these variables as precursors of well-being, job satisfaction and turnover intentions, by distinguishing two different levels in trust and support: the first one stemming from the employees’ own team (in which employees have direct and daily interpersonal relationships, and within which they build their work experience), the second stemming from the organization itself. Methods: In this study, a survey was administered to more than 1,000 employees of a Sicilian hospital. The relationships between the variables were studied through the use of hierarchical regression analysis. Results: Trust and perceived support are both significant predictors of mental and physical health (team trust: Β=.088; organizational trust: Β=.110; team support: Β=.245; organizational support: Β=.082), job satisfaction (team trust: Β=.245; organizational trust: Β=.222; team support: Β=.209; organizational support: Β=.168) and turnover intentions (team trust: Β=-.086; organizational trust: Β=-.164; team support: Β=-.166; organizational support: Β=.064). However, the support at the team level is a more important predictor, while trust is a stronger predictor at the organizational level. Conclusions: Distinguishing between team and organizational levels of trust and support allows to better understand the relationship between trust and support and wellbeing and organizational outcomes such as job satisfaction and turnover intentions. Practical implications, as well as future research, should therefore refer to the different levels of such predictors.
Introduzione: In letteratura l’impatto della fiducia organizzativa e del supporto organizzativo percepito sul be- nessere dei lavoratori è stato prevalentemente riconosciuto senza una chiara distinzione focalizzata sui diversi livelli su cui tali variabili possono avere un effetto. Obiettivi: L’obiettivo dello studio è quindi quello di verificare un più diretto ruolo di queste variabili come precursori del benessere, della soddisfazione lavorativa e dell’intenzione di tur- nover. Per questo si sono tenuti distinti, concettualmente ed empiricamente, due livelli di indagine sia per la fiducia che per il supporto: la dimensione del gruppo di lavoro, cioè il contesto nei confronti del quale il lavoratore intrattiene relazioni interpersonali quotidiane e dirette e all’interno del quale costruisce la sua esperienza lavorativa, e la di- mensione organizzativa propriamente detta. Metodi: L’indagine è stata condotta tramite un questionario sommi- nistrato a oltre 1000 dipendenti di un’azienda ospedaliera pubblica siciliana. Le relazioni fra le variabili indagate sono state studiate mediante l’utilizzo di analisi di regressione gerarchica. Risultati: Fiducia e supporto percepito sono entrambi risultati associati significativamente alla salute psicofisica (fiducia nel gruppo di lavoro: β=.088; fi- ducia nell’organizzazione: β=.110; supporto dal gruppo di lavoro: β=.245; supporto dall’organizzazione: β=.082), alla soddisfazione lavorativa (fiducia nel gruppo di lavoro: β=.245; fiducia nell’organizzazione: β=.222 supporto dal gruppo di lavoro: β=.209; supporto dall’organizzazione: β=.168) e alle intenzioni di turnover (fiducia nel gruppo di lavoro: β=-.086; fiducia nell’organizzazione: β=-.164; supporto dal gruppo di lavoro: β=-.166; supporto dall’or- ganizzazione: β=.064). Tuttavia, il supporto dal gruppo di lavoro risulta avere un peso maggiore, mentre la fiducia risulta più incisiva a livello organizzativo. Conclusioni: Distinguere la dimensione del gruppo di lavoro da quella dell’organizzazione sembra permettere di comprendere meglio la relazione fra fiducia e supporto percepito da un lato e benessere e soddisfazione lavorativa dall’altro. Applicazioni concrete e indirizzi di ricerca dovrebbero quindi anche rivolgersi verso i differenti livelli di tali costrutti.
Di Stefano, G., Venza, G., Cascio, G., Gaudiino, M. (2018). The role of organizational trust and organizational support on employees’ well-being. LA MEDICINA DEL LAVORO, 109(6), 459-470 [10.23749/mdl.v110i6.7389].
The role of organizational trust and organizational support on employees’ well-being
Di Stefano, GiovanniMethodology
;Venza, Gaetano
Writing – Original Draft Preparation
;Cascio, GandolfaData Curation
;
2018-01-01
Abstract
Background: In available scientific literature, the impact of organizational trust and perceived organizational support on employees’ wellbeing has mainly been investigated without focusing on the different targets they can refer to. Objectives: The aim of the study is to test the direct role of these variables as precursors of well-being, job satisfaction and turnover intentions, by distinguishing two different levels in trust and support: the first one stemming from the employees’ own team (in which employees have direct and daily interpersonal relationships, and within which they build their work experience), the second stemming from the organization itself. Methods: In this study, a survey was administered to more than 1,000 employees of a Sicilian hospital. The relationships between the variables were studied through the use of hierarchical regression analysis. Results: Trust and perceived support are both significant predictors of mental and physical health (team trust: Β=.088; organizational trust: Β=.110; team support: Β=.245; organizational support: Β=.082), job satisfaction (team trust: Β=.245; organizational trust: Β=.222; team support: Β=.209; organizational support: Β=.168) and turnover intentions (team trust: Β=-.086; organizational trust: Β=-.164; team support: Β=-.166; organizational support: Β=.064). However, the support at the team level is a more important predictor, while trust is a stronger predictor at the organizational level. Conclusions: Distinguishing between team and organizational levels of trust and support allows to better understand the relationship between trust and support and wellbeing and organizational outcomes such as job satisfaction and turnover intentions. Practical implications, as well as future research, should therefore refer to the different levels of such predictors.File | Dimensione | Formato | |
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