THE MONUMENTS TO THE SPANISH KINGS IN SICILY IN THE SECOND HALF OF THE 17TH CENTURY : THE CASE OF FILIPPO IV IN PALERMO AND CARLO II IN MESSINA-Two imposing monuments were erected in Sicily in the second half of the 17th Century to celebrate the last kings of Spain belonging to the Asburgo family: the “theater” of Filippo IV, placed in the square in front of the Palermo Royal Palace (since 1661) and the equestrian statue of Charles II (since 1680), placed in the Messina Cathedral square. The two monuments paid homage in Sicily, in the chosen places as the symbol of the Spanish crown’s power, the kings’ triumphs still alive, according to articulated compositional parameters worthy of attention. The use of a new and magnificent figurative repertoire, partly linked to foreign models, and the triple sculptural, architectural and urban value possessed by both monuments establish additional reasons that made exceptional the results achieved. The study of these new monuments requires to extend the reasoning to the contribution of the designers and in particularly it allows to reflect on the procedures by which the architects were selected and engaged in Sicily of the second half of the 17th century, in a professional context in which the role of sculptors-architects appears dominant, like the stories that bind the names of Carlo d'Aprile and Giacomo Serpotta to the two monuments studied.

I MONUMENTI AI SOVRANI SPAGNOLI IN SICILIA NELLA SECONDA METÀ DEL SEICENTO: IL CASO DI FILIPPO IV A PALERMO E DI CARLO II A MESSINA-Nella seconda metà del Settecento vennero eretti in Sicilia due grandiosi monumenti per celebrare gli ultimi re di Spagna della Casa d'Asburgo: il “teatro” di Filippo IV nel piano del palazzo Reale di Palermo (dal 1661) e il gruppo scultoreo con la statua equestre di Carlo II (dal 1680) nella piazza della cattedrale di Messina. I due monumenti rendevano omaggio in Sicilia, nei luoghi eletti simbolo del potere della corona spagnola, i trionfi di sovrani ancora in vita e secondo parametri compositivi articolati e meritevoli di attenzione. L’adozione di un repertorio figurativo nuovo e magnificente, in parte legato a modelli extraisolani, e la triplice valenza scultorea, architettonica e urbana posseduta da entrambi i monumenti costituiscono ulteriori ragioni che resero eccezionali i risultati raggiunti. Lo studio di questi nuovi monumenti impone poi di estendere i ragionamenti al contributo dei progettisti. In particolare consente di riflettere sulle procedure con le quali venivano selezionati gli artefici e affidati gli incarichi nella Sicilia del secondo Seicento, in un contesto professionale in cui appare dominante il ruolo degli scultori-architetti, come le vicende che legano i nomi di Carlo d’Aprile e di Giacomo Serpotta ai due monumenti studiati.

Sutera Domenica (2018). I MONUMENTI AI SOVRANI SPAGNOLI IN SICILIA NELLA SECONDA METÀ DEL SEICENTO: IL CASO DI FILIPPO IV A PALERMO E DI CARLO II A MESSINA. In Y.G.S. Mercedes Gómez-Ferrer Lozano (a cura di), Ecos culturales, artísticos y arquitectónicos entre Valencia y el Mediterráneo en Época Moderna (pp. 161-184). Valencia : Universitat de Valencia.

I MONUMENTI AI SOVRANI SPAGNOLI IN SICILIA NELLA SECONDA METÀ DEL SEICENTO: IL CASO DI FILIPPO IV A PALERMO E DI CARLO II A MESSINA

Sutera Domenica
2018-01-01

Abstract

THE MONUMENTS TO THE SPANISH KINGS IN SICILY IN THE SECOND HALF OF THE 17TH CENTURY : THE CASE OF FILIPPO IV IN PALERMO AND CARLO II IN MESSINA-Two imposing monuments were erected in Sicily in the second half of the 17th Century to celebrate the last kings of Spain belonging to the Asburgo family: the “theater” of Filippo IV, placed in the square in front of the Palermo Royal Palace (since 1661) and the equestrian statue of Charles II (since 1680), placed in the Messina Cathedral square. The two monuments paid homage in Sicily, in the chosen places as the symbol of the Spanish crown’s power, the kings’ triumphs still alive, according to articulated compositional parameters worthy of attention. The use of a new and magnificent figurative repertoire, partly linked to foreign models, and the triple sculptural, architectural and urban value possessed by both monuments establish additional reasons that made exceptional the results achieved. The study of these new monuments requires to extend the reasoning to the contribution of the designers and in particularly it allows to reflect on the procedures by which the architects were selected and engaged in Sicily of the second half of the 17th century, in a professional context in which the role of sculptors-architects appears dominant, like the stories that bind the names of Carlo d'Aprile and Giacomo Serpotta to the two monuments studied.
2018
Sutera Domenica (2018). I MONUMENTI AI SOVRANI SPAGNOLI IN SICILIA NELLA SECONDA METÀ DEL SEICENTO: IL CASO DI FILIPPO IV A PALERMO E DI CARLO II A MESSINA. In Y.G.S. Mercedes Gómez-Ferrer Lozano (a cura di), Ecos culturales, artísticos y arquitectónicos entre Valencia y el Mediterráneo en Época Moderna (pp. 161-184). Valencia : Universitat de Valencia.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/318407
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