If it is possible to hypothesize that the main theme of Miracles of Val Morel by Dino Buzzati is that of belief, in reality it is not only the expression of a blind and unconditional faith, but an enlargement of the perspective in a universal belief, declined in all its aspects, from the religious truths to those of the chronicles, from the truths of literature to those of painting, from the inner truths based on the bodily sensible to the objective ones reconstructed on the basis of the visual and verbal documentation. In particular, Buzzati is not so much the belief, in its universal meaning, as the crisis of belief, that undecidable moment in which adherence to the truth is so much more ostentatious - the ex voto are the witness of the miracle occurred - how strongly criticized - first of all through an indicative procedure. The different parts of the work are used as verbal and visual documentation put at the service of the ascertainment of the gnoseological truth as well as religious. The paper aims on the analysis of the narrative voice of the captions, halfway between magical realism and folklore literature, between the art catalog and the collection of short stories.

Se è possibile ipotizzare che la tematica principale dei Miracoli di Val Morel di Dino Buzzati sia quella del credere, in realtà si tratta non soltanto dell’espressione di una fede cieca e incondizionata, ma di un allargamento della prospettiva in un credo universale, declinato in tutti i suoi aspetti, dalle verità religiose a quelle delle cronache, dalle verità della letteratura a quelle della pittura, dalle verità interiori basate sulla corporeità sensibile a quelle oggettive ricostruite in base alle documentazioni visive e verbali In particolare, Buzzati rappresenta non tanto il credere, nella sua accezione universale, quanto la crisi del credere, quel momento indecidibile in cui l’adesione alla verità è tanto più palesemente ostentata – gli ex voto sono la testimonianza del miracolo avvenuto – quanto fortemente criticata – innanzitutto attraverso un procedimento indiziario. Le diverse parti dell’opera sono utilizzate come una documentazione verbale e visiva messa al servizio dell’accertamento della verità gnoseologica oltre che religiosa. Il saggio si concentrerà sull’analisi della voce narrante delle didascalie, a metà strada tra realismo magico e letteratura folclorica, tra catalogo d’arte e raccolta di racconti brevi

coglitore (2018). La crisi del credere ne I Miracoli di Val Morel di Dino Buzzati. In C. Vignali De Poli (a cura di), Figures de la crise et crises de la figuration dans l’oeuvre de Dino Buzzati.

La crisi del credere ne I Miracoli di Val Morel di Dino Buzzati

coglitore
2018-01-01

Abstract

If it is possible to hypothesize that the main theme of Miracles of Val Morel by Dino Buzzati is that of belief, in reality it is not only the expression of a blind and unconditional faith, but an enlargement of the perspective in a universal belief, declined in all its aspects, from the religious truths to those of the chronicles, from the truths of literature to those of painting, from the inner truths based on the bodily sensible to the objective ones reconstructed on the basis of the visual and verbal documentation. In particular, Buzzati is not so much the belief, in its universal meaning, as the crisis of belief, that undecidable moment in which adherence to the truth is so much more ostentatious - the ex voto are the witness of the miracle occurred - how strongly criticized - first of all through an indicative procedure. The different parts of the work are used as verbal and visual documentation put at the service of the ascertainment of the gnoseological truth as well as religious. The paper aims on the analysis of the narrative voice of the captions, halfway between magical realism and folklore literature, between the art catalog and the collection of short stories.
2018
coglitore (2018). La crisi del credere ne I Miracoli di Val Morel di Dino Buzzati. In C. Vignali De Poli (a cura di), Figures de la crise et crises de la figuration dans l’oeuvre de Dino Buzzati.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
COGLITORE_2018_Buzzati - Credere.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 235.25 kB
Formato Adobe PDF
235.25 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/313414
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact