Escrivá didn’t write treaties of Pedagogy, but texts for the training of the educators, trainers and directors of educational and training initiatives promoted with his impulse. The education in freedom of those who know they are sons of God - and the corresponding responsibility - is the fulcrum of the pedagogical teaching of Escrivá, who has also developed original reflections on the education of human virtues as a basis for supernatural ones. In particular, this holy priest valued work as a mean to improve oneself and participate in the common good. Learning to carry out one's work with professional competence and attention to the needs of others, as sons and collaborators of God in the work of the creation, is the synthesis of the educational message of Escrivá.

Escrivá non ha scritto trattati di Pedagogia ma testi per la formazione di educatori, formatori e dirigenti di iniziative educative e formative, che sono state promosse con il suo impulso. L’educazione alla libertà di chi sa di essere figlio di Dio -e alla corrispondente responsabilità- costituisce il fulcro dell’insegnamento pedagogico di Escrivá, che ha sviluppato anche originali riflessioni sull’educazione delle virtù umane come base di quelle soprannaturali. In particolare questo santo sacerdote ha valorizzato il lavoro come mezzo di perfezionamento personale e di partecipazione al bene comune. Imparare a svolgere il proprio lavoro con competenza professionale e attenzione alle esigenze degli altri , come figli collaboratori di Dio nell’opera della creazione, è la sintesi del messaggio educativo di Escrivá.

Giuseppe Zanniello (2017). La pedagogia implicita in san Josemaría Escrivá de Balaguer. ROMANA, 64(1), 210-233.

La pedagogia implicita in san Josemaría Escrivá de Balaguer

Giuseppe Zanniello
2017-01-01

Abstract

Escrivá didn’t write treaties of Pedagogy, but texts for the training of the educators, trainers and directors of educational and training initiatives promoted with his impulse. The education in freedom of those who know they are sons of God - and the corresponding responsibility - is the fulcrum of the pedagogical teaching of Escrivá, who has also developed original reflections on the education of human virtues as a basis for supernatural ones. In particular, this holy priest valued work as a mean to improve oneself and participate in the common good. Learning to carry out one's work with professional competence and attention to the needs of others, as sons and collaborators of God in the work of the creation, is the synthesis of the educational message of Escrivá.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Giuseppe Zanniello (2017). La pedagogia implicita in san Josemaría Escrivá de Balaguer. ROMANA, 64(1), 210-233.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
romana64_ita_studio.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: file pdf
Dimensione 318.15 kB
Formato Adobe PDF
318.15 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/300181
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact