Maghreb’s desert, an eternal landscape of slow and irrational creation, or the Motya’s Salterns, geometrical landscape, logical and violent. Both landscapes capture our attention: the desert enhances nature, it is not susceptible to enduring changes and only works through a set of unrecognizable rules. Motya’s Salterns are an artificial product of scheduled changes, where man is the author of transformations driven by logical principles. In the past, the man-nature-territory relationship was a perfect harmony, where changes were not violent, but balanced, and distinguishing nature from artificiality was possible.

Il deserto del Maghreb, eterno paesaggio dal divenire lento e irrazionale, o le saline di Mozia, geometrico paesaggio, razionale e violento, provocano in noi una forte attrazione: il primo perché esaltazione di una natura che non si offre a trasformazioni durature in un insieme di regole non individuabili; le seconde, perché prodotto di un artificio generato da mutamenti programmati, che vede l’uomo autore di trasformazioni governa- te da principi razionali. In passato il rapporto uomo- natura-territorio era marcato da una perfetta simbiosi, tanto che le trasformazioni operate non costituivano una violenza, ma un’armonia dove era possibile riconoscere ciò che era naturale da ciò che era artificiale.

De Giovanni, G. (2017). NATURA E ARTIFICIO: ALLA RICERCA DI UN’ARMONIA PERDUTA/NATURE AND ARTIFICIALITY: IN SEARCH OF A LOST HARMONY. AGATHÓN, 2, 39-46 [10.19229/2464-9309/252017].

NATURA E ARTIFICIO: ALLA RICERCA DI UN’ARMONIA PERDUTA/NATURE AND ARTIFICIALITY: IN SEARCH OF A LOST HARMONY

De Giovanni, Giuseppe
2017-01-01

Abstract

Maghreb’s desert, an eternal landscape of slow and irrational creation, or the Motya’s Salterns, geometrical landscape, logical and violent. Both landscapes capture our attention: the desert enhances nature, it is not susceptible to enduring changes and only works through a set of unrecognizable rules. Motya’s Salterns are an artificial product of scheduled changes, where man is the author of transformations driven by logical principles. In the past, the man-nature-territory relationship was a perfect harmony, where changes were not violent, but balanced, and distinguishing nature from artificiality was possible.
2017
De Giovanni, G. (2017). NATURA E ARTIFICIO: ALLA RICERCA DI UN’ARMONIA PERDUTA/NATURE AND ARTIFICIALITY: IN SEARCH OF A LOST HARMONY. AGATHÓN, 2, 39-46 [10.19229/2464-9309/252017].
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Descrizione: De Giovanni G Agathòn 2/2017
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