Hair and, by extension, hairiness generally occupy an important role in the field of anthropology and ethnology, where they are the subject of many studies. They also find a significant place in the category of the description and more specifically in that of the portrait. In the fictional work of Julien Green the notations on the hair and the hair system of the characters are numerous, participating fully in the constitution of "effet-personnage". This article sets out to examine more closely the relationship they maintain in the author's imaginary by taking into account his first short stories (Christine, Le Voyageur sur la terre, Léviathan (La Traversée inutile), Les Clefs de la mort) and the novels Mont-Cinère, Adrienne Mesurat, Léviathan, L’Autre Sommeil.

I capelli e, per estensione, la pelosità occupano generalmente un ruolo importante nel campo dell'antropologia e dell'etnologia, dove sono oggetto di numerosi studi. Trovano anche un posto significativo nella categoria della descrizione e più specificamente in quella del ritratto. Nell’opera letteraria di Julien Green le notazioni sui capelli e, più in generale, sul sistema tricologico dei personaggi sono numerose e partecipano pienamente alla costituzione dell’ "effet-personnage". Questo articolo si propone di esaminare dettagliatamnte il rapporto che intrattengono nell'immaginario dell'autore attraverso una lettura dei suoi primi racconti (Christine, Le Voyageur sur la terre, Léviathan (La Traversée inutile), Les Clefs de la mort) e dei romanzi Mont-Cinère, Adrienne Mesurat, Léviathan, L’Autre Sommeil.

Francesco Paolo Madonia (2015). L’imaginaire trichologique dans l’œuvre de Julien Green (1924-1930). In F. Madonia (a cura di), Pratiques de l’imaginaire dans l’œuvre de Julien Green (pp. 201-217). Paris : Hermann.

L’imaginaire trichologique dans l’œuvre de Julien Green (1924-1930)

Francesco Paolo Madonia
2015-01-01

Abstract

Hair and, by extension, hairiness generally occupy an important role in the field of anthropology and ethnology, where they are the subject of many studies. They also find a significant place in the category of the description and more specifically in that of the portrait. In the fictional work of Julien Green the notations on the hair and the hair system of the characters are numerous, participating fully in the constitution of "effet-personnage". This article sets out to examine more closely the relationship they maintain in the author's imaginary by taking into account his first short stories (Christine, Le Voyageur sur la terre, Léviathan (La Traversée inutile), Les Clefs de la mort) and the novels Mont-Cinère, Adrienne Mesurat, Léviathan, L’Autre Sommeil.
2015
Francesco Paolo Madonia (2015). L’imaginaire trichologique dans l’œuvre de Julien Green (1924-1930). In F. Madonia (a cura di), Pratiques de l’imaginaire dans l’œuvre de Julien Green (pp. 201-217). Paris : Hermann.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Green_Madonia_resized.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: articolo su volume scientifico
Dimensione 3.23 MB
Formato Adobe PDF
3.23 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/299281
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact