The famous Old Provençal dawn-song attributed by some songbooks to Giraut de Borneil has recently been at the center of a number of contributions (concurrently with the discovery of an ancient Italian translation of the poem itself) which seek to better define the stemma codicum, the critical text and its interpretation. This contribution discusses the formal aspects of Reis glorios with regard to the entire manuscript tradition and aims to identify in its metric and musical type the so-called Romanzenstrophe. Such strophic and musical form characterizes in particular the Old French corpus of chansons de toile with which the Provençal dawn-song also shares some relevant stylistic and rhetorical features. This formal acknowledgement may have implications for the interpretative issue, too.

La famosa alba attribuita da alcuni canzonieri a Giraut de Borneil è stata ultimamente al centro di una serie di autorevoli contributi, concomitanti alla scoperta di un’antica traduzione italiana del testo provenzale, che hanno cercato di definirne meglio lo stemma, il testo critico e l’interpretazione. In questo contributo si discutono gli aspetti formali di Reis glorios con riguardo a tutta la tradizione (anche indiretta) e si propone d’individuare nel suo tipo metrico e musicale la cosiddetta ‘strofa di romanza’: essa caratterizza in particolare il corpus di canzoni di tela antico-francesi col quale l’alba provenzale mostra di condividere anche elementi stilistici e retorici. Questa agnizione formale potrebbe avere delle ricadute sulla vexata quaestio interpretativa.

Carapezza, F. (2018). L’alba in forma di romanza: sul tipo strofico e musicale di 'Reis glorios' (BdT 242,64). ROMANCE PHILOLOGY, 72(1), 35-61 [10.1484/J.RPH.5.115120].

L’alba in forma di romanza: sul tipo strofico e musicale di 'Reis glorios' (BdT 242,64)

Carapezza, F.
2018-01-01

Abstract

The famous Old Provençal dawn-song attributed by some songbooks to Giraut de Borneil has recently been at the center of a number of contributions (concurrently with the discovery of an ancient Italian translation of the poem itself) which seek to better define the stemma codicum, the critical text and its interpretation. This contribution discusses the formal aspects of Reis glorios with regard to the entire manuscript tradition and aims to identify in its metric and musical type the so-called Romanzenstrophe. Such strophic and musical form characterizes in particular the Old French corpus of chansons de toile with which the Provençal dawn-song also shares some relevant stylistic and rhetorical features. This formal acknowledgement may have implications for the interpretative issue, too.
2018
Carapezza, F. (2018). L’alba in forma di romanza: sul tipo strofico e musicale di 'Reis glorios' (BdT 242,64). ROMANCE PHILOLOGY, 72(1), 35-61 [10.1484/J.RPH.5.115120].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Carapezza_alba_RPh_2018.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.48 MB
Formato Adobe PDF
1.48 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/297043
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact