Il tema della comunicazione della cultura è di estrema attualità e importanza, ma anche in continua trasformazione come si evince in particolar modo da tre fattori rilevanti, che riguardano direttamente gli attori principali: una progressiva apertura degli enti e delle istituzioni culturali verso il sistema dei fruitori; una continua riorganizzazione della struttura dei patrimoni secondo criteri consolidati ma anche possibili contaminazioni; una crescente domanda di cultura da parte dei fruitori stessi, abbinata a una loro maggiore disponibilità in termini di tempo, di spostamenti, di istanze. Il design della comunicazione visiva e i suoi strumenti progettuali (che si estendono dai sistemi di identità visiva e loro declinazioni all’exhibition e web design, e oltre) si collocano in tale contesto in una posizione assolutamente privilegiata, definendo e strutturando un lessico e una sintassi comuni che consentono a enti, patrimoni e fruitori di dialogare correttamente tra loro. Un dialogo che si intercala a quel canto che dovrebbe innalzarsi dalle architetture che ambiscono a divenire monumenti e sono realizzate per contenere i nostri patrimoni.
The theme of cultural communication design is an extremely topical and important one, yet also one that is in continuous transformation, as may be deducted from three relevant factors, all of which regard the main actors directly: a progressive opening of cultural institutions towards the user system; a continuous reorganization of the assets structure according to consolidated criteria yet also by following possible contaminations; an increase in users’ request for culture, combined with a greater availability on their part in terms of time, movement and instances. In this context, visual communication design and its tools (which vary from visual identity systems and their declinations to exhibition and web design, and beyond) enjoy an absolutely privileged position, from which they can define common lexicons and syntaxes in order to allow institutions, assets and users to correctly dialogue with each other. This dialogue serves as a refrain for the song that should supposedly rise from the architectonic constructions aiming to become monuments, built specifically to contain our cultural assets.
Ferrara, C. (2011). Communication design for culture. Languages to allow a dialogue between assets, territories and users / Il design della comunicazione per la cultura. Linguaggi per far dialogare i patrimoni, i territori, i fruitori. In S. Asili, C. Ferrara, D. Piscitelli (a cura di), Aiap Design Per 2011. Settimana internazionale della grafica. Trame e tessuti (pp. 64-69). Sassari : Aiap Edizioni.
Communication design for culture. Languages to allow a dialogue between assets, territories and users / Il design della comunicazione per la cultura. Linguaggi per far dialogare i patrimoni, i territori, i fruitori
Ferrara, Cinzia
2011-01-01
Abstract
The theme of cultural communication design is an extremely topical and important one, yet also one that is in continuous transformation, as may be deducted from three relevant factors, all of which regard the main actors directly: a progressive opening of cultural institutions towards the user system; a continuous reorganization of the assets structure according to consolidated criteria yet also by following possible contaminations; an increase in users’ request for culture, combined with a greater availability on their part in terms of time, movement and instances. In this context, visual communication design and its tools (which vary from visual identity systems and their declinations to exhibition and web design, and beyond) enjoy an absolutely privileged position, from which they can define common lexicons and syntaxes in order to allow institutions, assets and users to correctly dialogue with each other. This dialogue serves as a refrain for the song that should supposedly rise from the architectonic constructions aiming to become monuments, built specifically to contain our cultural assets.File | Dimensione | Formato | |
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