This paper proposes a historical reconstruction of the family education in the Italy of the 1950s. Through the study of the neorealism, “melò” and comedy, emerges the image of a family in transition, divided between the old and the new time. The neorealist films described the crisis of the authoritarian education, the “melò” represented the difficult relationships between man and woman, the comedy interpreted the new relational conflicts lived within the nuclear family (father/mother and parents/children). The cinema interpreted the conflicts of the fifties, putting in the scene the discomfort of Italian families that redefined educational styles and parenting roles.
In questo articolo viene proposta una ricostruzione storica delle relazioni educative familiari dell’Italia degli anni Cinquanta. Dallo studio dei diversi generi cinematografici diffusisi in quegli anni (neorealismo, melò e commedia) emerge l’immagine di una famiglia in transizione, divisa tra il vecchio e il nuovo. Il cinema neorealista descriveva la crisi del modello educativo autoritario, il melò rappresentava i difficili rapporti tra uomo e donna, la commedia si faceva interprete delle nuove conflittualità relazionali vissute all’interno della famiglia nucleare, sia tra padre e madre sia tra genitori e figli. Il cinema si faceva pertanto interprete dei conflitti dell’epoca, mettendo in scena il disagio delle famiglie italiane che ridefinivano stili educativi e ruoli genitoriali.
Romano, L. (2017). Le relazioni familiari nel cinema degli anni cinquanta verso una nuova genitorialità. LA FAMIGLIA, 1(51/261), 201-206.
Le relazioni familiari nel cinema degli anni cinquanta verso una nuova genitorialità
Romano, L
2017-01-01
Abstract
This paper proposes a historical reconstruction of the family education in the Italy of the 1950s. Through the study of the neorealism, “melò” and comedy, emerges the image of a family in transition, divided between the old and the new time. The neorealist films described the crisis of the authoritarian education, the “melò” represented the difficult relationships between man and woman, the comedy interpreted the new relational conflicts lived within the nuclear family (father/mother and parents/children). The cinema interpreted the conflicts of the fifties, putting in the scene the discomfort of Italian families that redefined educational styles and parenting roles.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo Le relazioni familiari e cinema anni 50.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: articolo
Dimensione
995.57 kB
Formato
Adobe PDF
|
995.57 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.