After some brief considerations on the development of the debate on the encounter/clash between science and humanities and on the need of a theoretical and epistemic/epistemological approach to these questions, this paper focuses on the specific aspect of the relationships between sciences and archaeology. Without the presumption to be exhaustive, the need of a multidisciplinary – or, better, interdisciplinary – approach linking archaeology and archaeometry (especially in the field of non-destructive analyses), physical anthropology, computer graphics and other disciplines and techniques related to an integrate study of cultural heritage is investigated pointing out the difficulties of dialogue among specialists of the two sectors. The question is examined from the point of view of the education (both of the archaeologists and technicians themselves and of the society) and the dissemination of scientific knowledge, in order to individuate new paths to the formation of further generations and new methodologies of research.

Dopo alcune brevi considerazioni sullo sviluppo del dibattito sull'incontro/scontro tra scienza e umanesimo e sulla necessità di un approccio teoretico ed epistemico/epistemologico a tali questioni, questo contributo si incentra sullo specifico aspetto del rapporto tra scienze e archeologia. Senza la pretesa di essere esaustivi, la necessità di un approccio multidisciplinare o, per meglio dire, interdisciplinare che unisca l'archeologia con l'archeometria (specialmente nell'ambito delle analisi non distruttive), con l'antropologia fisica, la grafica computerizzata e altre discipline e tecniche e sia connesso ad uno studio integrato dei Beni Culturali è messa a fuoco sottolineando le difficoltà di dialogo tra gli specialisti dei due settori. La questione è esaminata dal punto di vista della formazione (tanto degli archeologi e dei tecnici quanto della società stessa) e della disseminazione della conoscenza scientifica, allo scopo di individuare nuovi percorsi formativi per le generazioni future e nuove metodologie di ricerca.

AIOSA S. (2017). Scienza e Archeologia. Aspetti della comunicazione e della didattica-diffusione. In Portale EC, Galioto G (a cura di), Scienza e archeologia, Un efficace connubio per la divulgazione della cultura scientifica (pp. 145-155). Pisa : ETS.

Scienza e Archeologia. Aspetti della comunicazione e della didattica-diffusione

AIOSA S.
2017-01-01

Abstract

After some brief considerations on the development of the debate on the encounter/clash between science and humanities and on the need of a theoretical and epistemic/epistemological approach to these questions, this paper focuses on the specific aspect of the relationships between sciences and archaeology. Without the presumption to be exhaustive, the need of a multidisciplinary – or, better, interdisciplinary – approach linking archaeology and archaeometry (especially in the field of non-destructive analyses), physical anthropology, computer graphics and other disciplines and techniques related to an integrate study of cultural heritage is investigated pointing out the difficulties of dialogue among specialists of the two sectors. The question is examined from the point of view of the education (both of the archaeologists and technicians themselves and of the society) and the dissemination of scientific knowledge, in order to individuate new paths to the formation of further generations and new methodologies of research.
2017
AIOSA S. (2017). Scienza e Archeologia. Aspetti della comunicazione e della didattica-diffusione. In Portale EC, Galioto G (a cura di), Scienza e archeologia, Un efficace connubio per la divulgazione della cultura scientifica (pp. 145-155). Pisa : ETS.
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