Visible cultures, meaning physical and virtual spaces generated by the layers of history, the piling up of meanings and projects, which become ideal places where to read and interpret the memory, the tales, the paths, the future scenarios of the territories, of those who live in them and of their modes of communication. If the invisible cities were imaginary, evocative places, metaphors of reality, visible cities and their cultures, more and more at risk of becoming invisible, are tangible, concrete spaces, frequently fragile, permeable territories in which communication is paramount.

Culture visibili, ovvero spazi fisici e virtuali generati dalla stratificazione di storie, dall’accumulazione di significazioni e progetti, che diventano luoghi ideali in cui leggere e interpretare, in un continuo sistema dialettico, la memoria, le narrazioni, i percorsi, gli scenari futuri dei territori, di coloro che li abitano e del loro modo di comunicare. Se le città invisibili erano luoghi immaginari ed evocativi, metafore della realtà, le città visibili e con esse le loro culture, sempre più a rischio di divenire invisibili, sono luoghi tangibili, concreti, spesso territori fragili e permeabili dove la comunicazione svolge un ruolo determinante.

Buonaiuto, P., Ferrara, C., Palladino, C. (2017). Introduzione a culture visibili. In P. BUONAIUTO, C. FERRARA, C. PALLADINO (a cura di), AIAP DESIGN PER, INTERNATIONAL GRAPHIC DESIGN WEEK 2017, CULTURE VISIBILI (pp. 12-15). Roma : Aiap Edizioni.

Introduzione a culture visibili

Ferrara, Cinzia
;
2017-01-01

Abstract

Visible cultures, meaning physical and virtual spaces generated by the layers of history, the piling up of meanings and projects, which become ideal places where to read and interpret the memory, the tales, the paths, the future scenarios of the territories, of those who live in them and of their modes of communication. If the invisible cities were imaginary, evocative places, metaphors of reality, visible cities and their cultures, more and more at risk of becoming invisible, are tangible, concrete spaces, frequently fragile, permeable territories in which communication is paramount.
2017
9788899718152
Buonaiuto, P., Ferrara, C., Palladino, C. (2017). Introduzione a culture visibili. In P. BUONAIUTO, C. FERRARA, C. PALLADINO (a cura di), AIAP DESIGN PER, INTERNATIONAL GRAPHIC DESIGN WEEK 2017, CULTURE VISIBILI (pp. 12-15). Roma : Aiap Edizioni.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
AIAP DESIGN PER ROMA_testo_cinzia ferrara.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 620.24 kB
Formato Adobe PDF
620.24 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/288359
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact