In the lands of “heretics”. The work of Carlo Fontana’s  followers in Sicily -This paper, which is the fruit of the work of the two authors,  will provide greater insight into the experience in Sicily of  some architects who trained at Carlo Fontana’s studio or at  the Accademia di San Luca. The purpose of this study is to  determine how the models of the Roman school and the classicist  orthodoxy came to spread across an island where, by the second  half of the seventeenth century, the dominant trends were  oriented toward hyperdecoration and characterised by forms of professional contamination between architecture and sculpture.  By studying the activity of architects such as Giacomo Amato or  the projects by Giovan Battista Contini, Romano Carapecchia  or Nicola Michetti, we will therefore examine the cases of open  contrast, co-existence and heterodoxies that developed locally.  The impact of the so-called “Roman-style” projects and the  success of the school of Carlo Fontana will be measured in the  changes in scenario, in terms of both the forms and languages, as  well as the approaches and role undertaken by the architects.

La comunicazione, articolata a quattro mani, intende approfondire l’esperienza professionale svolta in Sicilia da alcuni degli architetti formatisi presso l’atelier di Carlo Fontana o presso l’Accademia di San Luca. L’ipotesi di lavoro è quella di saggiare in che modo i modelli di scuola romana e l’ortodossia classicista abbiano trovato spazi in un’isola dove, dalla seconda metà del XVII secolo, le tendenze dominanti sono orientate all’iperdecorazione e caratterizzate da forme di contaminazione professionale tra architettura e scultura. Studiando l’attività di architetti come Giacomo Amato o i progetti prodotti da Giovan Batista Contini, Romano Carapecchia o Nicola Michetti si esamineranno pertanto i casi di aperto conflitto, le convivenze e le eterodossie che si determinano nel contesto locale. Le ricadute dei progetti “alla romana” e il successo della scuola di Carlo Fontana verranno misurate nelle variazioni di orizzonte, sia in termini di forme e di linguaggi che nei comportamenti e nel ruolo assunti dagli architetti.

Sutera, D. (2017). Nelle terre degli “eretici”  L’opera degli allievi di Carlo Fontana in Sicilia. ATTI DELL'ACCADEMIA NAZIONALE DI SAN LUCA, 418-424.

Nelle terre degli “eretici”  L’opera degli allievi di Carlo Fontana in Sicilia

Sutera Domenica;Nobile Rosario
2017-01-01

Abstract

In the lands of “heretics”. The work of Carlo Fontana’s  followers in Sicily -This paper, which is the fruit of the work of the two authors,  will provide greater insight into the experience in Sicily of  some architects who trained at Carlo Fontana’s studio or at  the Accademia di San Luca. The purpose of this study is to  determine how the models of the Roman school and the classicist  orthodoxy came to spread across an island where, by the second  half of the seventeenth century, the dominant trends were  oriented toward hyperdecoration and characterised by forms of professional contamination between architecture and sculpture.  By studying the activity of architects such as Giacomo Amato or  the projects by Giovan Battista Contini, Romano Carapecchia  or Nicola Michetti, we will therefore examine the cases of open  contrast, co-existence and heterodoxies that developed locally.  The impact of the so-called “Roman-style” projects and the  success of the school of Carlo Fontana will be measured in the  changes in scenario, in terms of both the forms and languages, as  well as the approaches and role undertaken by the architects.
2017
Sutera, D. (2017). Nelle terre degli “eretici”  L’opera degli allievi di Carlo Fontana in Sicilia. ATTI DELL'ACCADEMIA NAZIONALE DI SAN LUCA, 418-424.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fontana Nobile-Sutera.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Contributo
Dimensione 5.84 MB
Formato Adobe PDF
5.84 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/268060
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact