Costantino Carasi’s work, Noto native artist, is not easily definde in philological and formal terms. He was a minor artist who partecipated, with the other major artist, to expose both, the artistic and cultural fabric and the popular religious dimension of a little know territory. This study investigates the foundations of a late-baroque lenguage that relates to personality such as Carlo Maratta, Olivio Sozzi, Vito D’Anna, that determinated, beetween the end of Seventeenth and the early Eighteenth Centuries, the pictorical decoration in the liturgical spaces. Carasi espressed his “theological” vision according to the post-tridentistdictates and celebrated the ecclesial condition of his time.

L’opera di Costantino Carasi, artista nativo di Noto, non è facile da definire in termini filologici e formali. Egli fu un artista minore che concorse, assieme ai maggiori, a esplicitare sia il tessuto artistico e culturale, sia la dimensione spirituale e religiosa di un territorio poco indagato. Lo studio esplora i fondamenti di un linguaggio tardo-barocco che si rapporta a personalità come Maratta, Sozzi, D’Anna, che determinarono, tra fine Settecento e prima metà del XVIII secolo, la decorazione pittorica nello spazio liturgico. Carasi espresse la sua visione “teologica” conforme ai dettami post-tridentini e celebrò la condizione ecclesiale della sua epoca.

Bonanno, C. (2018). LE GLORIE AFFRESCATE DI COSTANTINO CARASI. HO THEOLOGOS, Anno XXXV(3 (2017)), 433-447.

LE GLORIE AFFRESCATE DI COSTANTINO CARASI

Bonanno, Chiara
2018-01-01

Abstract

Costantino Carasi’s work, Noto native artist, is not easily definde in philological and formal terms. He was a minor artist who partecipated, with the other major artist, to expose both, the artistic and cultural fabric and the popular religious dimension of a little know territory. This study investigates the foundations of a late-baroque lenguage that relates to personality such as Carlo Maratta, Olivio Sozzi, Vito D’Anna, that determinated, beetween the end of Seventeenth and the early Eighteenth Centuries, the pictorical decoration in the liturgical spaces. Carasi espressed his “theological” vision according to the post-tridentistdictates and celebrated the ecclesial condition of his time.
2018
Settore L-ART/02 - Storia Dell'Arte Moderna
Bonanno, C. (2018). LE GLORIE AFFRESCATE DI COSTANTINO CARASI. HO THEOLOGOS, Anno XXXV(3 (2017)), 433-447.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Iris - LE GLORIE AFFRESCATE.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 2.24 MB
Formato Adobe PDF
2.24 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/265503
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact