The «Telemachus» study was conducted to promote the active and responsible participation of university students in academic teaching. To this end, it was considered appropriate to prepare students for such participation through the application of two intervention methods aimed at enhancing their sense of self-efficacy, their ability to manage performance anxiety, and their current self-image: expressive writing and peer tutoring. The results demonstrate the effectiveness of these two methods in improving the three targeted competencies. Valuing students' written and oral voices fosters a more democratic view of university teaching, activates virtuous processes of self-regulated learning, reduces inhibitions, and promotes student engagement during educational activities.
La ricerca «Telemaco» è stata svolta per promuovere una partecipazione attiva e responsabile degli studenti universitari alla didattica universitaria. A tal fine, si è ritenuto opportuno preparare tale partecipazione mediante l’applicazione di due metodi d’intervento con cui migliorare il loro senso di autoefficacia, la loro capacità di gestire l’ansia da prestazione e l’immagine del loro «sé» attuale: la scrittura espressiva e il tutoraggio tra pari. I risultati dimostrano l’efficacia di questi due metodi sulle tre competenze prese in esame. Valorizzare la voce scritta e orale degli studenti forma in loro una visione più democratica dell’insegnamento universitario, attiva processi virtuosi di autoregolazione dell’apprendimento, disinnesca le inibizioni e promuove il protagonismo durante lo svolgimento delle attività didattiche.
Di Vita, A. (2017). «Telemaco»: una ricerca sperimentale in prospettiva Student Voice. In P. Magnoler, A.M. Notti, L. Perla (a cura di), La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche (pp. 419-436). Lecce : Pensa MultiMedia.
«Telemaco»: una ricerca sperimentale in prospettiva Student Voice
Di Vita, A.
2017-01-01
Abstract
The «Telemachus» study was conducted to promote the active and responsible participation of university students in academic teaching. To this end, it was considered appropriate to prepare students for such participation through the application of two intervention methods aimed at enhancing their sense of self-efficacy, their ability to manage performance anxiety, and their current self-image: expressive writing and peer tutoring. The results demonstrate the effectiveness of these two methods in improving the three targeted competencies. Valuing students' written and oral voices fosters a more democratic view of university teaching, activates virtuous processes of self-regulated learning, reduces inhibitions, and promotes student engagement during educational activities.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DI VITA_«Telemaco» una ricerca sperimentale in prospettiva Student Voice.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
307.07 kB
Formato
Adobe PDF
|
307.07 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.