We report on a laboratory activity carried out together with secondary school (high-school) students, with the aim of increasing their interest toward historical scientific instruments and stimulate their approach to scientific knowledge. To this purpose, we propose a hands-on activity that can be fruitfully performed at the University scientific museums. We organized a one-week summer stage at the Historical Collection of Physics Instruments and at the Museum of Chemistry of the University of Palermo. A group of selected students attended it, under the tutoring of university researchers. They were showed some Bunsen burners belonging to the collections, how they are restored, how they work and how they were used in the chemical laboratories. At the end of the stage, students introduced museum visitors to these instruments, describing them and referring about the activities they had carried out.

Nell'articolo riportiamo un'attività di laboratorio svolta insieme a studenti di scuole superiori, al fine di aumentare l’interesse dei giovani studenti verso gli strumenti scientifici di interesse storico e stimolare il loro approccio agli studi scientifici. Viene proposta un'attività "hands on" che può essere facilmente condotta presso i musei scientifici universitari. Un gruppo di studenti selezionati ha frequentato, sotto la guida di ricercatori universitari, uno Stage estivo di una settimana organizzato presso la Collezione Storica degli Strumenti di Fisica e il Museo di Chimica dell'Università di Palermo. È stato proposto lo studio del becco Bunsen, di come funziona e come viene usato nei laboratori di chimica. In particolare, sono stati presi in considerazione alcuni esemplari appartenenti alle collezioni, che saranno illustrati nell'articolo. Alla fine dello Stage, gli studenti hanno descritto ai visitatori gli strumenti e illustrato le attività svolte.

agliolo gallitto, A., Pace, V., Zingales, R. (2017). Multidisciplinary learning at the University scientific museums: the Bunsen burner. MUSEOLOGIA SCIENTIFICA, 11, 103-107.

Multidisciplinary learning at the University scientific museums: the Bunsen burner

a. agliolo gallitto
;
v. pace;r. zingales
2017-01-01

Abstract

We report on a laboratory activity carried out together with secondary school (high-school) students, with the aim of increasing their interest toward historical scientific instruments and stimulate their approach to scientific knowledge. To this purpose, we propose a hands-on activity that can be fruitfully performed at the University scientific museums. We organized a one-week summer stage at the Historical Collection of Physics Instruments and at the Museum of Chemistry of the University of Palermo. A group of selected students attended it, under the tutoring of university researchers. They were showed some Bunsen burners belonging to the collections, how they are restored, how they work and how they were used in the chemical laboratories. At the end of the stage, students introduced museum visitors to these instruments, describing them and referring about the activities they had carried out.
2017
Settore FIS/08 - Didattica E Storia Della Fisica
agliolo gallitto, A., Pace, V., Zingales, R. (2017). Multidisciplinary learning at the University scientific museums: the Bunsen burner. MUSEOLOGIA SCIENTIFICA, 11, 103-107.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Agliolo - Museologia Scientifica 11 (2017) 103-107.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Dimensione 197.16 kB
Formato Adobe PDF
197.16 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/250459
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 3
social impact