In the actual complex scenario of the global industrial market, the menace of the commoditization is growing: a process in which a product (or a service) loses its significant differentiation respect to the concurrent. The price results the only parameter for the consumer’s choice and the product became a commodity. In an empirical view, here the goal is to study the commoditization in the industrial production of the tuna-fish, describing the dynamics and the structural features which show clear signals of commoditization. In particular, the well-established market of the olive-oil tuna-fish cans will be investigated using the tool of the price-benefit map in comparison with the younger market of the olive-oil tuna-fish filets sold in glass jars

Nel complesso scenario competitivo dell’odierno mercato globalizzato nasce la minaccia della commoditization: un processo in cui un prodotto (o un servizio) perde la differenziazione significativa rispetto ai concorrenti. Il prezzo risulta così l’unico parametro di scelta per il consumatore e il prodotto si trasforma in una commodity, diviene cioè “banale”. In una prospettiva empirica, si vuole qui studiare la commoditization nell’industria ittico conserviera del tonno descrivendone le dinamiche e le caratteristiche strutturali che presentano chiari segnali della “banalizzazione”. In particolare, attraverso lo strumento della mappa prezzo-benefici saranno indagati il maturo mercato del tonno in scatola sott’olio e il più giovane mercato dei filetti di tonno sott’olio in vaso di vetro.

Grillo, D., Agrò, G., Ruisi, M. (2017). Il fenomeno della commoditization nel mercato delle conserve ittiche a base di tonno. ANNALI DELLA FACOLTÀ DI ECONOMIA. UNIVERSITÀ DI PALERMO, 1-34.

Il fenomeno della commoditization nel mercato delle conserve ittiche a base di tonno

Agrò Gianna
Membro del Collaboration Group
;
Ruisi Marcantonio
Membro del Collaboration Group
2017-01-01

Abstract

In the actual complex scenario of the global industrial market, the menace of the commoditization is growing: a process in which a product (or a service) loses its significant differentiation respect to the concurrent. The price results the only parameter for the consumer’s choice and the product became a commodity. In an empirical view, here the goal is to study the commoditization in the industrial production of the tuna-fish, describing the dynamics and the structural features which show clear signals of commoditization. In particular, the well-established market of the olive-oil tuna-fish cans will be investigated using the tool of the price-benefit map in comparison with the younger market of the olive-oil tuna-fish filets sold in glass jars
2017
Grillo, D., Agrò, G., Ruisi, M. (2017). Il fenomeno della commoditization nel mercato delle conserve ittiche a base di tonno. ANNALI DELLA FACOLTÀ DI ECONOMIA. UNIVERSITÀ DI PALERMO, 1-34.
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