A new pedagogical movement has spread to Italy over the last ten years to inspire education policy makers and teachers at all levels of education to listen carefully to the voices as well as the needs and interests of all the students. This is the «Student Voice» movement, born in the nineties in the UK and spread to some english-speaking countries (USA, Canada, Australia). This movement supports the active and responsible participation of all students in the training processes that take place in schools and universities: specifically, this participation occurs in the classroom teaching, their professors’ researches and decision-making processes with which the educational policies related to the rights and interests of students are implemented. In this article, after presenting the theoretical backgrounds that the english-speaking pioneers of the «Student Voice» perspective have identified and the way in which Italian researchers have transposed their suggestions, we describe the most significant ways that those Italian researchers who are participating in this emerging perspective have experimented to enhance the voice of students and improve their participation in school and university life. We will try to capture the potentials and limits of the «Student Voice» movement.

Negli ultimi dieci anni, un nuovo movimento di opinione in campo educativo si è diffuso in Italia per stimolare i responsabili delle politiche educative e gli insegnanti di ogni ordine e grado dell’istruzione ad ascoltare attentamente le voci, nonché i bisogni e gli interessi di tutti gli studenti. Si tratta del movimento «Student Voice», nato negli anni Novanta nel Regno Unito e diffusosi in alcuni Paesi di area anglofona (USA, Canada, Australia). Questo movimento sostiene la partecipazione attiva e responsabile di tutti gli studenti ai processi formativi che si attivano nelle scuole e nelle università: nello specifico, questa partecipazione si esplica nella didattica in aula, nelle ricerche dei loro professori e nei processi decisionali con cui si attuano le politiche educative che riguardano i diritti e gli interessi degli studenti. In questo articolo, dopo aver presentato i capisaldi teorici che i pionieri anglofoni della prospettiva «Student Voice» hanno identificato e il modo in cui i pedagogisti italiani hanno recepito le loro suggestioni, si descrivono le modalità più significative che quei ricercatori italiani, che si sentono partecipi di tale prospettiva emergente, hanno sperimentato per valorizzare la voce degli studenti e migliorarne la partecipazione alla vita scolastica e universitaria. Si cerca di cogliere le potenzialità e i limiti del movimento «Student Voice».

DI VITA, A. (2017). «Student Voice» per la valorizzazione delle risorse personali. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES(16), 269-294 [10.7358/ecps-2017-016-divi].

«Student Voice» per la valorizzazione delle risorse personali

Alessandro Di Vita
2017-01-01

Abstract

A new pedagogical movement has spread to Italy over the last ten years to inspire education policy makers and teachers at all levels of education to listen carefully to the voices as well as the needs and interests of all the students. This is the «Student Voice» movement, born in the nineties in the UK and spread to some english-speaking countries (USA, Canada, Australia). This movement supports the active and responsible participation of all students in the training processes that take place in schools and universities: specifically, this participation occurs in the classroom teaching, their professors’ researches and decision-making processes with which the educational policies related to the rights and interests of students are implemented. In this article, after presenting the theoretical backgrounds that the english-speaking pioneers of the «Student Voice» perspective have identified and the way in which Italian researchers have transposed their suggestions, we describe the most significant ways that those Italian researchers who are participating in this emerging perspective have experimented to enhance the voice of students and improve their participation in school and university life. We will try to capture the potentials and limits of the «Student Voice» movement.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
DI VITA, A. (2017). «Student Voice» per la valorizzazione delle risorse personali. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES(16), 269-294 [10.7358/ecps-2017-016-divi].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ECPS_2017-16_14_DiVita-ASN.pdf

accesso aperto

Dimensione 551.14 kB
Formato Adobe PDF
551.14 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/248361
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 1
social impact