In this lesson we are traced the most significant stages of the journey that the pedagogy has come in modern times to be recognized itself as an autonomous science. Between the seventeenth and nineteenth centuries pedagogy was still assimilated to the speculative-systemic model and its epistemological code was the philosophical one; its abstract and self-referential logic did not explain the concrete and historical educational experience. Attempts by Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Positivists, to give some autonomy to pedagogy, have not led to a radical transformation of its identity as would have happened in the twentieth century.
In questa Lezione vengono tracciate le tappe più significative del cammino che la pedagogia ha percorso nella modernità per essere riconosciuta come sapere autonomo. Fra il Seicento e l’Ottocento il sapere pedagogico era ancora assimilato al modello speculativo-sistematico e il suo codice epistemologico prevalente era quello filosofico, la cui logica astratta e autoreferenziale non rendeva conto dell’esperienza concreta educativa storicamente determinata. I tentativi da parte di Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, i Positivisti, di conferire una qualche autonomia alla pedagogia rispetto alla filosofia non hanno condotto ad una trasformazione radicale della sua identità come invece sarebbe accaduto nel XX secolo.
Romano, L. (2017). Lezione 9 – Breve storia dell’epistemologia pedagogica moderna. In A. Bellingreri (a cura di), Lezioni di pedagogia fondamentale (pp. 187-212). Brescia : ELS La Scuola.
Lezione 9 – Breve storia dell’epistemologia pedagogica moderna
ROMANO, Livia
2017-01-01
Abstract
In this lesson we are traced the most significant stages of the journey that the pedagogy has come in modern times to be recognized itself as an autonomous science. Between the seventeenth and nineteenth centuries pedagogy was still assimilated to the speculative-systemic model and its epistemological code was the philosophical one; its abstract and self-referential logic did not explain the concrete and historical educational experience. Attempts by Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Positivists, to give some autonomy to pedagogy, have not led to a radical transformation of its identity as would have happened in the twentieth century.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lezione 9..pdf
Solo gestori archvio
Dimensione
4.88 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.88 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.