The paper introduces the importance of Statistics skills owned by citizen and students in Italy. Considering the lack of soft and specific skills of Italian students in every school level (from primary school to University level), this paper describes some didactic methods and paths to improve the Statistic skills in the students. Here some critical aspects on teacher’s competences related to the statistical contents, the methodology and the new digital resources, are underlined. By the way, to reduce these problems new opportunities offered by the new scholastic reform, are described. After a discussion regarding methods and digital instruments for teaching Statistics, the paper describes four didactic experiences starting from the primary school, moving through the university level.
Il lavoro argomenta l’importanza delle competenze di base in Statistica per tutti i cittadini e in particolar modo per gli studenti delle scuole di ogni ordine e grado. Muovendo dal presupposto che esiste un deficit di competenze degli studenti italiani, si propongono metodi e percorsi didattici che, attraverso la Statistica, possano far acquisire agli studenti le competenze chiave di cittadinanza. Vengono sottolineati alcuni aspetti critici inerenti la formazione degli insegnanti (in relazione ai saperi, alle metodologie e agli strumenti da adottare), ma anche le nuove opportunità che la riforma scolastica offre per una didattica della Statistica più consapevole ed efficace. Dopo aver discusso alcuni strumenti e metodi per l’insegnamento, vengono illustrate quattro esperienze didattiche riferite alla Statistica, dalla scuola primaria all’Università.
Giambalvo Ornella (2017). La Statistica nel processo di formazione: una sconosciuta opportunità per percorsi didattici innovativi. QUADERNI DI RICERCA IN DIDATTICA, Quaderno n. 27, Supplemento n.1, 1-23.
La Statistica nel processo di formazione: una sconosciuta opportunità per percorsi didattici innovativi
GIAMBALVO, Ornella
2017-01-01
Abstract
The paper introduces the importance of Statistics skills owned by citizen and students in Italy. Considering the lack of soft and specific skills of Italian students in every school level (from primary school to University level), this paper describes some didactic methods and paths to improve the Statistic skills in the students. Here some critical aspects on teacher’s competences related to the statistical contents, the methodology and the new digital resources, are underlined. By the way, to reduce these problems new opportunities offered by the new scholastic reform, are described. After a discussion regarding methods and digital instruments for teaching Statistics, the paper describes four didactic experiences starting from the primary school, moving through the university level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
didattica.pdf
Solo gestori archvio
Dimensione
598.62 kB
Formato
Adobe PDF
|
598.62 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.