An exploratory survey inspired by Pennebaker’s theory and rogersian counseling’s principles was carried out. 88 students attending the fifth year of a high school in Enna participated in a vocational guidance project that provided for the application of the «SeCo» (Expressive writing and Guidance interview) educational methodology for building their professional life project, that is, the carring out of two activities between november 2015 and may 2016: three expressive-perspective writing sessions and three individual guidance interviews. It was verified whether the participation in these activities would facilitate the development of three soft skills that are very important for pupils who have to make post-diploma choice: self-esteem, self-efficacy, and decision-making skill. Moreover, six months after the third guidance interview, it was found how many high school ex-students have embarked on the educational / professional path designed with the help of their exteachers. The initial assessment of the considered skills was carried out in november 2015, the final one in may 2016. After comparing initial and final scores through Student’s t-test, significant differences occurred in the global self-esteem (p = 2.37·10-6), in the self-efficacy (p = 2.08·10-12), and in the decision making skill (p = 5.97·10-6). The ascertaining of the educational/professional post-diploma choice was carried out between november and december 2016. The results of the telephone interview showed that 78.4% of the high school exstudents began to realize the professional life project built at school with the help of their high school exteacher. The pilot survey has made it possible to develop the «SeCo» methodology that can be used in a next experiment.
È stata effettuata un’indagine pilota ispirata alla teoria di Pennebaker e ai principi della scuola rogersiana di counseling. 88 studenti del quinto anno di un liceo di Enna hanno partecipato, tra il mese di novembre 2015 e il mese di maggio 2016, a un progetto di orientamento che ha previsto la sperimentazione della metodologia educativa «SeCo» (Scrittura espressiva e Colloquio di orientamento) per la costruzione del loro progetto di vita professionale. L’applicazione di questa metodologia ha implicato lo svolgimento di due attività formative: tre sessioni di scrittura espressivo-prospettica e tre colloqui individuali di orientamento. Si è voluto verificare se la partecipazione a queste attività facilitasse lo sviluppo di tre soft skills che hanno un valore precipuo per gli alunni che devono effettuare la scelta formativo-professionale post-diploma: l’autostima, l’autoefficacia e la capacità decisionale. Si è inoltre accertato, a distanza di sei mesi dallo svolgimento del terzo colloquio di orientamento, quanti fossero gli ex liceali che hanno intrapreso il percorso formativo/professionale progettato a scuola con l’aiuto delle loro insegnanti. La valutazione iniziale delle competenze prese in esame è stata effettuata nel mese di novembre 2015, quella finale nel mese di maggio 2016. Dal confronto tra i punteggi finali e quelli iniziali, applicando il t di Student, emergono differenze significative nell’autostima globale (p = 2.37·10- 6), nell’autoefficacia (p = 2.08·10-12) e nella capacità decisionale (p = 5.97·10-6). L’accertamento della scelta formativo-professionale post-diploma è stato effettuato tra il mese di novembre e il mese di dicembre 2016. Nell’intervista telefonica il 78,4% degli studenti ha dichiarato di avere iniziato a realizzare il progetto di vita professionale formulato a scuola con l’aiuto del proprio insegnante liceale. L’indagine pilota ha consentito di mettere a punto la metodologia «SeCo» che si può ora usare in una prossima sperimentazione.
DI VITA, A. (2017). Orientare nella scuola alla scelta formativo-professionale post-diploma con la metodologia «SeCo». NUOVA SECONDARIA, 35(2), 56-74.
Orientare nella scuola alla scelta formativo-professionale post-diploma con la metodologia «SeCo»
DI VITA, Alessandro
2017-01-01
Abstract
An exploratory survey inspired by Pennebaker’s theory and rogersian counseling’s principles was carried out. 88 students attending the fifth year of a high school in Enna participated in a vocational guidance project that provided for the application of the «SeCo» (Expressive writing and Guidance interview) educational methodology for building their professional life project, that is, the carring out of two activities between november 2015 and may 2016: three expressive-perspective writing sessions and three individual guidance interviews. It was verified whether the participation in these activities would facilitate the development of three soft skills that are very important for pupils who have to make post-diploma choice: self-esteem, self-efficacy, and decision-making skill. Moreover, six months after the third guidance interview, it was found how many high school ex-students have embarked on the educational / professional path designed with the help of their exteachers. The initial assessment of the considered skills was carried out in november 2015, the final one in may 2016. After comparing initial and final scores through Student’s t-test, significant differences occurred in the global self-esteem (p = 2.37·10-6), in the self-efficacy (p = 2.08·10-12), and in the decision making skill (p = 5.97·10-6). The ascertaining of the educational/professional post-diploma choice was carried out between november and december 2016. The results of the telephone interview showed that 78.4% of the high school exstudents began to realize the professional life project built at school with the help of their high school exteacher. The pilot survey has made it possible to develop the «SeCo» methodology that can be used in a next experiment.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Orientare nella scuola...SeCo.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: file pdf
Dimensione
1.75 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.75 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.