Research on cognition, meta cognitive skills and on how the brain works do not cease to arouse great interest among the scientific com-munity of educational disciplines, especially in relation to the need to integrate, at any educational or training level, the essential component of reflexivity about themselves and about the way to cope with knowledge. Brain-based approaches - with regard to the Brain-gym - and story-telling activities – in particular, Digital Storytelling - brought up the ax-es of the research here described and conducted with 205 students at-tending the degree course in Primary Education Sciences at the Univer-sity of Palermo during the academic year 2015-2016. The validity of the brain-based model was checked thanks to the research process and in order to reinforce students’ reflective skills, narrative competence and critical revision, thus supported by the use of ICT.
Le ricerche sulla cognizione, sulla competenza metacognitiva e sul funzionamento del cervello non smettono di destare vivo interesse presso la comunità scientifica delle discipline educative specie in rela-zione alla necessità di integrare, in qualsiasi percorso didattico e/o for-mativo, l’irrinunciabile componente della riflessività su se stessi e sul proprio modus di relazione con la conoscenza. Gli approcci di tipo brain-based – con riguardo alla tecnica del Brain-gym – e l’attività di narrazione – declinata secondo la tipologia del Digital Storytelling – costituiscono gli assi portati della ricerca qui descritta, condotta con 205 studenti del secondo anno del corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Palermo nell’A.A. 2015-2016. Attraverso il processo di ricerca si è voluto verificare la validità del modello brain-based allo scopo di potenziare negli studenti le competenze riflessive, la competenza narrativa e la rielaborazione critica supportate dall’utilizzo delle TIC.
Cappuccio, G., Compagno, G. (2017). La riflessività e il ‘cervello narrante’: un percorso di ricerca con gli studenti universitari. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES, 45-62 [10.3280/ERP2017-001004].
La riflessività e il ‘cervello narrante’: un percorso di ricerca con gli studenti universitari
CAPPUCCIO, Giuseppa;COMPAGNO, Giuseppa
2017-01-01
Abstract
Research on cognition, meta cognitive skills and on how the brain works do not cease to arouse great interest among the scientific com-munity of educational disciplines, especially in relation to the need to integrate, at any educational or training level, the essential component of reflexivity about themselves and about the way to cope with knowledge. Brain-based approaches - with regard to the Brain-gym - and story-telling activities – in particular, Digital Storytelling - brought up the ax-es of the research here described and conducted with 205 students at-tending the degree course in Primary Education Sciences at the Univer-sity of Palermo during the academic year 2015-2016. The validity of the brain-based model was checked thanks to the research process and in order to reinforce students’ reflective skills, narrative competence and critical revision, thus supported by the use of ICT.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cappuccio Compagno erp 3724-13313-1-SM.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo di Fascia A
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
796.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
796.12 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.