In this short essay, some features of real communication between parents and children are outlined, according to the personal pedagogical point of view of the author. It seems that, before of decribing these caracteristics, parents should first be outspoken on what they already know about this subject, because of their daily educational experience lived in contact with their pre-teens (11-14 years old) and teenagers (15-19 years) sons. For this, we first refer to some ideas on this topic expressed by the parents who participated in the focus groups provided for by the pedagogical meetings made in some secondary schools of Sicily; in this context, the author intervened as rapporteur within the scope of the "POnTe" project. Secondly, we refer briefly to some "background" ideas that justify and enhance the ability to listen in the family. Lastly, an educational technique of listening in the family (practical tips, listening code and customization techniques) in proposed; using this technique, parents can improve their listening skills by minimizing, on the one hand, disputes, misunderstandings, mutual closures to interpersonal communication; on the other hand, by shortening the distances that today separate generations of teenage children from those of adult parents.

In questo breve saggio, sono delineate alcune caratteristiche che la comunicazione reale tra genitori e figli dovrebbe possedere, secondo il personale punto di vista pedagogico dell’autore. A ben vedere, per realizzare questo compito, bisogna prima interpellare i genitori su quello che già sanno sul tema a motivo della loro quotidiana esperienza educativa vissuta a contatto con i loro figli preadolescenti (11-14 anni) e adolescenti (15-19 anni). Per questo, innanzitutto si riferiscono alcune idee sul tema in questione espresse nel contesto dei focus group dai genitori che hanno partecipato agli incontri pedagogici fatti in alcune scuole secondarie di primo e di secondo grado della nostra regione siciliana, in cui l’autore è intervenuto come relatore nell’àmbito del progetto “P.O.n.Te.”. Si riferiscono sinteticamente, in secondo luogo, alcune idee “di fondo” che giustificano e valorizzano la capacità di ascoltare in famiglia. Da ultimo, si propone una metodologia pedagogica dell’ascolto in famiglia (suggerimenti pratici, codice d’ascolto e tecniche di personalizzazione) con cui i genitori possono migliorare la loro capacità di ascoltare minimizzando, da un lato, gli scontri verbali, le incomprensioni, le mutue chiusure alla comunicazione interpersonale; e accorciando, dall’altro lato, le distanze che separano oggi le generazioni dei figli adolescenti da quelle dei genitori adulti.

DI VITA, A. (2010). Come ascoltare i figli e come farsi ascolatre. In Alessandra La Marca (a cura di), La comunicazione intergenerazionale. Attività integrate di formazione e sviluppo delle strategie di apprendimento negli studenti (pp. 73-79). Palermo : Palumbo.

Come ascoltare i figli e come farsi ascolatre

DI VITA, Alessandro
2010-01-01

Abstract

In this short essay, some features of real communication between parents and children are outlined, according to the personal pedagogical point of view of the author. It seems that, before of decribing these caracteristics, parents should first be outspoken on what they already know about this subject, because of their daily educational experience lived in contact with their pre-teens (11-14 years old) and teenagers (15-19 years) sons. For this, we first refer to some ideas on this topic expressed by the parents who participated in the focus groups provided for by the pedagogical meetings made in some secondary schools of Sicily; in this context, the author intervened as rapporteur within the scope of the "POnTe" project. Secondly, we refer briefly to some "background" ideas that justify and enhance the ability to listen in the family. Lastly, an educational technique of listening in the family (practical tips, listening code and customization techniques) in proposed; using this technique, parents can improve their listening skills by minimizing, on the one hand, disputes, misunderstandings, mutual closures to interpersonal communication; on the other hand, by shortening the distances that today separate generations of teenage children from those of adult parents.
2010
DI VITA, A. (2010). Come ascoltare i figli e come farsi ascolatre. In Alessandra La Marca (a cura di), La comunicazione intergenerazionale. Attività integrate di formazione e sviluppo delle strategie di apprendimento negli studenti (pp. 73-79). Palermo : Palumbo.
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