The principle of "scientific-cultural sustainability" formulated by the promoters of the "Integrated Relational Tourism" (TRI) legitimizes pedagogy as interlocutor of interdisciplinary topics found in this development program. Infact, our postmodern era, by presenting the themes and objectives of the development of societies facing the Mediterranean, must count on contribution of many sciences, so that the TRI-related reflection is set up as a juxtaposition of several integrated levels of scientific discourse that express the value of the object being studied, comprehensively explained by its "integrated" semantic components (environmental, economic, financial, social, juridical, political), more immediately tangible and controllable, and by "deep" relational components (psychological, pedagogical and ethical) that base it. If the TRI style of rationality is understood in this way, it establishes a specific scientific discourse that studies with a specific logic every specific aspect of the subject being examined. The pedagogical point of view, attentive to the whole person ⸻ thus justifying the link that holds pedagogy and philosophical anthropology (integral) ⸻ gives reasons for social and human sustainability to give proper value, in the territorial development, to human relationships between individuals and communities in a new optics of awareness, mutual respect and safeguarding of cultural diversity (co-operation against competition); and to bring back man (the human person) to the center of policies and initiatives of production and consumption processes (ethical approach).
Il principio della «sostenibilità scientifico-culturale» formulato dai promotori del «Turismo Relazionale Integrato» (TRI) legittima la pedagogia come interlocutrice dei temi interdisciplinari rilevati in questo programma di sviluppo. La nostra epoca post-moderna, infatti, nel presentare i temi e gli obiettivi relativi allo sviluppo delle società che si affacciano sul Mediterraneo, deve invocare l’apporto di molte discipline scientifiche, cosicché la riflessione generale inerente al TRI si configuri come giustapposizione di diversi livelli integrati del discorso scientifico, che esprimono il valore dell’oggetto preso in esame, spiegato esaustivamente dalle sue componenti semantiche “integrate” (ambientale, economico-finanziaria, sociale, giuridica, politica), più immediatamente tangibili e controllabili, e insieme dalle componenti relazionali “profonde” (psicologica, pedagogica ed etica) che lo fondano. Così inteso, lo stile di razionalità proprio del TRI istituisce un discorso scientifico specifico che studia con una logica specifica ogni aspetto specifico dell’oggetto preso in esame. Lo sguardo pedagogico, attento all’intera persona — così si giustifica il legame che tiene insieme pedagogia e antropologia filosofica (integrale) —, dà ragioni fondanti alla sostenibilità sociale ed umana per ridare il giusto valore, nello sviluppo territoriale, alle relazioni umane fra singoli e tra comunità in una nuova ottica di consapevolezza, di rispetto reciproco e di salvaguardia delle diversità culturali (cooperazione contro competizione) e per riportare l’uomo (la persona umana) al centro delle politiche e delle iniziative dei processi di produzione e consumo (approccio etico).
DI VITA, A. (2012). Lo sguardo della pedagogia interculturale sulla "relazionalità" del turismo integrato nella centralità della persona. In Fabio Naselli (a cura di), Animare un’alternativa mediterranea allo sviluppo. Il turismo per uno sviluppo relazionale integrato (pp. 449-462). Milano : Franco Angeli.
Lo sguardo della pedagogia interculturale sulla "relazionalità" del turismo integrato nella centralità della persona
DI VITA, Alessandro
2012-01-01
Abstract
The principle of "scientific-cultural sustainability" formulated by the promoters of the "Integrated Relational Tourism" (TRI) legitimizes pedagogy as interlocutor of interdisciplinary topics found in this development program. Infact, our postmodern era, by presenting the themes and objectives of the development of societies facing the Mediterranean, must count on contribution of many sciences, so that the TRI-related reflection is set up as a juxtaposition of several integrated levels of scientific discourse that express the value of the object being studied, comprehensively explained by its "integrated" semantic components (environmental, economic, financial, social, juridical, political), more immediately tangible and controllable, and by "deep" relational components (psychological, pedagogical and ethical) that base it. If the TRI style of rationality is understood in this way, it establishes a specific scientific discourse that studies with a specific logic every specific aspect of the subject being examined. The pedagogical point of view, attentive to the whole person ⸻ thus justifying the link that holds pedagogy and philosophical anthropology (integral) ⸻ gives reasons for social and human sustainability to give proper value, in the territorial development, to human relationships between individuals and communities in a new optics of awareness, mutual respect and safeguarding of cultural diversity (co-operation against competition); and to bring back man (the human person) to the center of policies and initiatives of production and consumption processes (ethical approach).File | Dimensione | Formato | |
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