Digital competence as one of the key competences of citizenship (EU, 2006), and in Italy, thanks to National Plan for the Digital School (2015), teachers can implement educational-didactic paths accompanied by adequate evaluation systems. It therefore becomes essential to promote specific training interventions and to provide adequate assessment and self-assessment tools to the future primary and child teachers who will help them acquire the digital skills necessary to design media education courses in the educational field. This paper shows the essential phases of the research path for the development of three digital skills realized in a.a. 2014-15 at the University of Palermo. The intervention involved, for 81 hours, 198 students attending the second year of Primary Education Sciences Course who have experimented with the training methodology of the Problem-based learning for the promotion of digital skills essential for planning media education courses in kindergarten and primary school.

La sfida proveniente dall'identificazione della competenza digitale come una delle competenze-chiave di cittadinanza (EU, 2006), e in Italia, dal Piano Nazionale per la Scuola Digitale (2015), esige l’implementazione di percorsi educativo-didattici corredati da adeguati sistemi di valutazione; diventa pertanto imprescindibile promuovere interventi formativi specifici e fornire adeguati strumenti di valutazione e di autovalutazione ai futuri insegnanti di scuola primaria e dell’infanzia che li aiutino ad acquisire le competenze digitali necessarie per progettare percorsi di media education in ambito educativo. Il presente contributo mostra le fasi fondamentali del percorso di ricerca per lo sviluppo di tre competenze digitali realizzato nell’a.a. 2014-15 presso l’Università degli Studi di Palermo. L’intervento ha visto impegnati, per 81 ore, 198 studenti frequentanti il secondo anno del corso di studio in Scienze della Formazione Primaria che hanno sperimentato la metodologia formativa del Problem-based learning per la promozione delle competenze digitali indispensabili per progettare percorsi di media education nella scuola dell’infanzia e nella scuola primaria.

Cappuccio, G. (2017). La competenza digitale dei futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia. In P. Limone, D. Parmigiani (a cura di), Modelli pedagogici e pratiche didattiche per la formazione iniziale e in servizio degli insegnanti (pp. 173-185). Bari : PROGEDIT.

La competenza digitale dei futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia

CAPPUCCIO, Giuseppa
2017-01-01

Abstract

Digital competence as one of the key competences of citizenship (EU, 2006), and in Italy, thanks to National Plan for the Digital School (2015), teachers can implement educational-didactic paths accompanied by adequate evaluation systems. It therefore becomes essential to promote specific training interventions and to provide adequate assessment and self-assessment tools to the future primary and child teachers who will help them acquire the digital skills necessary to design media education courses in the educational field. This paper shows the essential phases of the research path for the development of three digital skills realized in a.a. 2014-15 at the University of Palermo. The intervention involved, for 81 hours, 198 students attending the second year of Primary Education Sciences Course who have experimented with the training methodology of the Problem-based learning for the promotion of digital skills essential for planning media education courses in kindergarten and primary school.
2017
Cappuccio, G. (2017). La competenza digitale dei futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia. In P. Limone, D. Parmigiani (a cura di), Modelli pedagogici e pratiche didattiche per la formazione iniziale e in servizio degli insegnanti (pp. 173-185). Bari : PROGEDIT.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cappuccio PROGEDIT 2017.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Capitolo Libro
Dimensione 3.02 MB
Formato Adobe PDF
3.02 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/226104
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact