The research was carried out at the "Don Luigi Sturzo" Economic Institute for Tourism and Tourism in Bagheria (PA). It consisted of a preliminary phase during which, for 12 teachers, a training course was started on how to plan flipped activities. Subsequently, the activities built from the disciplinary contents of Business Administration, French, Mathematics, Italian, History, Physical Education, English, Geography were proposed to 124 students of 7 classes with the flipped mode. According to the teachers, the didactic innovation has improved the motivation to learn and the ability to self-regulate their learning.

La ricerca, svolta presso l’Istituto Professionale Economico e per il Turismo “Don Luigi Sturzo” di Bagheria (PA), ha previsto una fase preliminare durante la quale, per 12 docenti, è stato avviato un percorso formativo sulle modalità di progettazione di attività flipped. Successivamente le attività, costruite a partire dai contenuti disciplinari di Economia Aziendale, Francese, Matematica, Italiano, Storia, Educazione Fisica, Inglese, Geografia sono state proposte a 124 studenti di 7 classi con la modalità flipped. Secondo gli insegnanti, l’innovazione didattica ha fatto migliorare negli alunni la motivazione ad apprendere e la capacità di autoregolare il proprio apprendimento.

La Marca, A. (2017). La flipped classroom come strumento di inclusione. In G. Domenici (a cura di), Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 191-201). Roma : Armando.

La flipped classroom come strumento di inclusione

LA MARCA, Alessandra
2017-01-01

Abstract

The research was carried out at the "Don Luigi Sturzo" Economic Institute for Tourism and Tourism in Bagheria (PA). It consisted of a preliminary phase during which, for 12 teachers, a training course was started on how to plan flipped activities. Subsequently, the activities built from the disciplinary contents of Business Administration, French, Mathematics, Italian, History, Physical Education, English, Geography were proposed to 124 students of 7 classes with the flipped mode. According to the teachers, the didactic innovation has improved the motivation to learn and the ability to self-regulate their learning.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca, A. (2017). La flipped classroom come strumento di inclusione. In G. Domenici (a cura di), Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 191-201). Roma : Armando.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DOMENICI-Volume 1 PRIN 15-03-17.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: File PDF
Dimensione 6.32 MB
Formato Adobe PDF
6.32 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/226015
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact