With the research carried out between September 2014 and June 2015, the implications of resilience in academic success were investigated from a quantitative and qualitative point of view. With 42 teachers and 226 alumni of the fifth classes of primary school in Alcamo and Palermo, inclusive didactic practices were realized. Starting from Kumpfer's theory, teaching activities have been structured that favor the development of resilience. At first, the RPQ test of Laudadio, Perez and Mazzocchetti and the MESI test by Moè, Pazzaglia and Friso for the evaluation of the resilience and professional motivation of the teachers were given; in a second moment teachers were trained to provide them with elements useful for understanding the construct of resilience as a precondition for inclusion; in a third moment the interventions with the pupils were carried out. This is a pilot research for a subsequent investigation extended to a larger sample.

Con la ricerca, realizzata tra settembre 2014 e giugno 2015, si sono indagate dal punto di vista quantitativo e qualitativo le implicazioni della resilienza nel successo scolastico. Con 42 docenti e 226 alunni delle classi quinte di scuola primaria di Alcamo e di Palermo sono state realizzate delle pratiche didattiche inclusive. A partire dalla teoria di Kumpfer, sono state strutturare delle attività didattiche che favoriscono lo sviluppo della capacità di resilienza. In un primo momento sono stati somministrati il test RPQ di Laudadio, Perez e Mazzocchetti ed il test MESI di Moè, Pazzaglia e Friso per la valutazione della resilienza e delle motivazioni professionali dei docenti; in un secondo momento sono stati formati i docenti per fornire loro elementi utili alla comprensione del costrutto di resilienza come presupposto per l’inclusione; in un terzo momento sono stati realizzati gli interventi con gli alunni. Si tratta di una ricerca pilota per una successiva indagine estesa ad un campione più cospicuo.

La Marca, A. (2017). Resilienza ed inclusione. In G. Domenici (a cura di), Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 166-173). Roma : Armando.

Resilienza ed inclusione

LA MARCA, Alessandra
2017-01-01

Abstract

With the research carried out between September 2014 and June 2015, the implications of resilience in academic success were investigated from a quantitative and qualitative point of view. With 42 teachers and 226 alumni of the fifth classes of primary school in Alcamo and Palermo, inclusive didactic practices were realized. Starting from Kumpfer's theory, teaching activities have been structured that favor the development of resilience. At first, the RPQ test of Laudadio, Perez and Mazzocchetti and the MESI test by Moè, Pazzaglia and Friso for the evaluation of the resilience and professional motivation of the teachers were given; in a second moment teachers were trained to provide them with elements useful for understanding the construct of resilience as a precondition for inclusion; in a third moment the interventions with the pupils were carried out. This is a pilot research for a subsequent investigation extended to a larger sample.
2017
La Marca, A. (2017). Resilienza ed inclusione. In G. Domenici (a cura di), Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 166-173). Roma : Armando.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DOMENICI-Volume 1 PRIN 15-03-17.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: File PDF
Dimensione 6.32 MB
Formato Adobe PDF
6.32 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/226013
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact